Perubahan Sosial dan Pengaruh Media Sosial Tentang Peran Instagram dalam Membentuk Identitas Diri Remaja
DOI:
https://doi.org/10.59024/simpati.v1i3.225Keywords:
Instagram, Media Social, Self Identity, Social Change, TeenagerAbstract
The development of information and communication technology has significantly affected social change. One social media platform that is very popular among teenagers is Instagram. This study aims to analyze social changes that occur in the context of Instagram use and their influence on the formation of adolescent self-identity. This research uses’a literature study research method where the data used comes from journals, articles, the internet, literature reviews containing the material studied.
The results of this study show that Instagram has a significant influence in shaping adolescent self-identity. Teenagers have the opportunity to build and manage their self image through the photos and content they upload on this platform.
Instagram use also affects social norms and beauty standards of teens. Teenagers are often influenced by images uploaded by peers, celebrities, or influencers who are considered ideal models. This can lead to social pressure for adolescents to conform to these standards, both in physical appearance and lifestyle. Because excessive use can affect the mental health and personal development of adolescent. Therefore, it is important for parents to provide guidelines and support teenagers in using social media wisely.
References
ARIS, T. H. PERUBAHAN PERILAKU SOSIAL REMAJA DALAM MENGGUNAKAN MEDIA SOSIAL DI DESA PATIKARYA KECAMATAN BONTOSIKUYU.
Asri, D. N. (2020). Faktor-faktor yang mempengaruhi terbentuknya konsep diri remaja (studi kualitatif pada siswa SMPN 6 Kota Madiun). Jurnal Konseling Gusjigang, 6(1).
Djazifah, N. (2012). Proses Perubahan Sosial di Masyarakat. Yogyakarta: Lembaga Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas Negeri Yogyakarta.
Felita, P., Siahaja, C., Wijaya, V., Melisa, G., Chandra, M., & Dahesihsari, R. (2016). Pemakaian media sosial dan self concept pada remaja. MANASA, 5(1), 30-41.
Firdaus, A., & Mahargia, Y. (2018). Pengetahuan dan sikap remaja terhadap penggunaan Napza di sekolah menengah atas di Kota Semarang (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Semarang).
Fitri, I. K. (2020). Peran Media Sosial Instagram Dalam Pembentukan Identitas Diri Remaja Di Man 11 Jakarta (Bachelor's thesis, Fakultas Ilmu Dakwah dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarata).
Goa, L. (2017). Perubahan sosial dalam kehidupan bermasyarakat. SAPA-Jurnal Kateketik dan Pastoral, 2(2), 53-67.
Hayati, L. (2018). Konsep diri anak-anak pengguna aktif media sosial. Society, 6(2), 58-64.
Idaman, N., & Kencana, W. H. (2021). Identitas Virtual Remaja Pada Media Sosial Instagram. IKRA-ITH HUMANIORA: Jurnal Sosial dan Humaniora, 5(1), 1-9.
Khoerunnisa, R., Selian, T. M., & Nurvikarahmi, T. (2021). Peranan Penggunaan Instagram terhadap Kepercayan Diri Remaja. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 8723-8731.
Marius, J. A. (2006). Perubahan sosial. Jurnal Penyuluhan, 2(2).
Mubaroq, H., & Hidayati, Y. N. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Instagram Dan Facebook Dalam Pembentukan Budaya Alone Together Pada Kalangan Remaja Di Desa Ambulu Kecamatan Sumberasih Kabupaten Probolinggo. POPULIKA, 10(2), 54-61.
Nainggolan, V., Rondonuwu, S. A., & Waleleng, G. J. (2018). Peranan media sosial Instagram dalam interaksi sosial antar mahasiswa fakultas ilmu sosial dan politik UNSRAT Manado. ACTA Diurna Komunikasi, 7(4).
Naninda, T., & Edy Purwo, S. (2022). Peran Media Sosial Instagram Dalam Pembentukan Identitas Diri Remaja SMK Negeri 1 Klaten (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Putri, W. S. R., Nurwati, N., & Santoso, M. B. (2016). Pengaruh media sosial terhadap perilaku remaja. Prosiding Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat, 3(1).
Rafiq, A. (2020). Dampak media sosial terhadap perubahan sosial suatu masyarakat. Global Komunika, 1(1), 18-29.
Ramdhanu, C. A. (2019). Faktor–Faktor yang Mempengaruhi Identitas Diri. Journal of Innovative Counseling: Theory, Practice, and Research, 3(01), 7-17.
Sakti, B. C., & Yulianto, M. (2018). Penggunaan media sosial instagram dalam pembentukan identitas diri remaja. Interaksi Online, 6(4), 490-501.
Syahraeni, A. (2020). Pembentukan konsep diri remaja.
Wiyanti, R. (2019). Status Identitas Diri Remaja (Studi Deskriptif Pada Masyarakat Marjinal Di Kota Semarang). Skripsi.(Tidak Diterbitkan). Fakultas Ilmu Pendidikan. Universitas Negeri Semarang.