Pengaruh Metode Brainstorming Terhadap Keaktifan Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Kristen di SMP Negeri 1 Saipar Dolok Hole Tahun Pembelajaran 2023/2024

Authors

  • Dian Lorensa Ritonga Institut Agama Kristen Negeri (IAKN) Tarutung
  • Raikhapoor Raikhapoor Institut Agama Kristen Negeri (IAKN) Tarutung
  • Julita Herawati Institut Agama Kristen Negeri (IAKN) Tarutung
  • Sandy Ariawan Institut Agama Kristen Negeri (IAKN) Tarutung
  • Goklas J. Manalu Institut Agama Kristen Negeri (IAKN) Tarutung

DOI:

https://doi.org/10.59024/simpati.v2i4.939

Keywords:

Brainstorming Method, Student Learning Activeness, Christian Religious Education, SMP Negeri 1 Saipar Dolok Hole

Abstract

The research aims to determine the positive influence of the brainstorming method on students' active learning in Christian Religious Education subjects at SMP Negeri 1 Saipar Dolok Hole for the 2023/2024 academic year. The research hypothesis is that there is a positive influence between the brainstorming method on students' active learning in Christian Religious Education subjects at SMP Negeri 1 Saipar Dolok Hole for the 2023/2024 academic year. The population of all students at SMP Negeri 1 Saipar Dolok Hole for the 2023/2024 academic year who are Protestant Christians is 46 people. This research is population research. The research instrument is a closed questionnaire. The results of data analysis obtained: The value rcount=0.535>rtable=0.291 shows that there is a positive relationship between the brainstorming method and students' active learning in Christian Religious Education subjects. Regression equation. Hypothesis test Fcount=17.68>Ftable=3.23 then H0 (null hypothesis) is rejected and Ha (alternative hypothesis) is accepted. The research concluded that there was a positive and significant influence between the brainstorming method on students' active learning in Christian Religious Education subjects at SMP Negeri 1 Saipar Dolok Hole for the 2023/2024 academic year.

References

Akhiruddin, Sujarwo, Atmowardoyo, & Nurhikmah, H. (2019). Belajar dan pembelajaran.

Amin, D. (2017). Penerapan metode curah gagasan (brainstorming) untuk meningkatkan kemampuan mengemukakan pendapat siswa. Jurnal Pendidikan Sejarah, 5(2), 1. https://doi.org/10.21009/jps.052.01

Ananda, R., & Hayati, F. (2020). Variabel belajar: Kompilasi konsep. CV. Pusdikra MJ.

Anjarwati, D. (2019). Pengaruh metode brainstorming terhadap keaktifan siswa pada mata pelajaran IPS kelas VIII MTs NU Negarabatin Kotaagung Barat tahun ajaran 2018/2019.

Apri Dwi Prasetyo, M., & Abduh, M. (2021). Peningkatan keaktifan belajar melalui model discovery learning di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan, 5(4), 1717–1724.

Apriawan, M., El Faisal, E., & Kurnisar. (2016). Pengaruh penerapan metode pembelajaran brainstorming terhadap keaktifan belajar siswa pada mata pelajaran PPKn di kelas X SMA Negeri 11 Palembang. Bhineka Tunggal Ika: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan PKn, 1(2).

Arikunto, S. (2010). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik. PT Rineka Cipta.

Dame Taruli Simamora, S.PAK, MACE, & Gultom, R. (2011). Pendidikan Agama Kristen kepada remaja dan pemuda (Tim Editor MITRA, Ed.). Medan.

Doni Juni Priansa, S., E., S.S., M.M., QWPO, & MOS. (2018). Kinerja dan profesionalisme guru (S.Pd Ai Kasmanah & S.Pd Soni Suntani Sentiana, Eds.). ALFABETA, CV.

Drs. Sinar, M. A. (2018). Metode active learning upaya peningkatan keaktifan dan hasil belajar siswa (1st ed.). Yogyakarta: Grup Penerbitan CV Budi Utama.

Hasudungan Simatupang, Dkk. (2020). Pengantar pendidikan agama Kristen (Hasudungan Simatupang, Ed.). Penerbit Buku dan Majalah Rohani.

Hotmian. (2018). Meningkatkan keaktifan dan hasil belajar pendidikan agama Kristen siswa dengan menerapkan strategi sort card pada siswa kelas IX SMP Negeri 1 Gerbang tahun 2017-2018. Jurnal Pendidikan Tabularasa, 15(3), 283–293.

Indrawati, S. (2013). Strategi belajar mengajar: Sains.

Istarani. (2018). Kumpulan 39 metode pembelajaran (S.Ag M.Pd Drs. Muhammad Yakub, M.Pd, Dra. Hj. Intan Pulungan, M.Pd; Drs. Syarifuddin, Msi, Salmiah, Eds., 2nd ed.). Medan: CV. ISCOM MEDAN.

Karim, A. (2017). Penerapan metode brainstorming pada mata pelajaran IPS untuk meningkatkan hasil belajar kelas VIII di SMPN 4 Rumbio Jaya. Jurnal Pendidikan Ekonomi Akuntansi FKIP UIR, 5(1), 1–12. https://journal.uir.ac.id/index.php/Peka/article/view/1180

Kurniawan, A., Noflidaputri, R., Supriyadi, A., Rahman, A. A., Arrobi, J., Arissandi, F., Sianipar, D., & Indriyati, C. (2022). Metode pembelajaran di era digital 4.0.

Made, N., Ayu, S., Rozzaqyah, H., Agustiningrum, B., Fiskha, S., Patri, D., & Purbowati, R. (2022). Metode & teknik.

Muhammedi, M.Pd.I. (2017). Buku psikologi belajar.

Prof. Dr. Hamzah B. Uno, M.Pd, & Nurdin Mohamad, S.Pd. (2019). Belajar dengan pendekatan PAILKEM. PT Bumi Aksara.

Prof. Dr. Sudjana, M.A., & M.Sc. (2016). Metoda statistika (7th ed.). Bandung: PT. Tarsito Bandung.

Puspitasari, O., Fakultas Tarbiyah, D. A. N. Keguruan, Universitas Islam, Negeri Raden, & Lampung, I. (2022). Pengaruh metode brainstorming pada pembelajaran pendidikan agama Islam di SMP Negeri 01 Sungai Are Oku.

Sihaloho, G. T., Sitompul, H., & Appulembang, O. D. (2020). Peran guru Kristen dalam meningkatkan keaktifan siswa pada proses pembelajaran matematika di sekolah Kristen. JOHME: Journal of Holistic Mathematics Education, 3(2), 200–215.

Siregar, M. (2019). Penerapan metode brainstorming untuk meningkatkan hasil belajar PKN siswa VIII SPM Negeri 2 Satu Atap Pangkatan Labuhanbatu tahun pelajaran 2013/2014. Rabit: Jurnal Teknologi dan Sistem Informasi Univrab, 1(1).

Suarni. (2017). Melalui pendekatan pembelajaran pakem untuk kelas IV SD Negeri 064988 Medan Johor. Journal of Physics and Science Learning, 01(2), 129–140.

Sudirman Lase, S.PAK, M.Min. Pendidikan Agama Kristen kepada orang dewasa. (SH R. Tambun, S.Th, Ed.). Mitra Medan: Anggota Ikatan Penerbit Indonesia (IKAPI).

Sudjana, S., H. Djuju, P., S.Pd., M.Ed., & PhD. (2001). Metode dan teknik pembelajaran partisipatif. Falah Production.

Sugiyono, D. (2010). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Sugiyono, Prof. Dr. (2019). Metode penelitian kuantitatif (M.Pd Setiyawami, S.H., Ed.). ALFABETA, CV.

Sutikno, Dr. M. S. (2021). Strategi pembelajaran (SE Nurlaeli, Ed.). Indramayu: Penerbit Adab (CV. Adanu Abimata).

Published

2024-09-18

How to Cite

Dian Lorensa Ritonga, Raikhapoor Raikhapoor, Julita Herawati, Sandy Ariawan, & Goklas J. Manalu. (2024). Pengaruh Metode Brainstorming Terhadap Keaktifan Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Kristen di SMP Negeri 1 Saipar Dolok Hole Tahun Pembelajaran 2023/2024. Simpati, 2(4), 65–74. https://doi.org/10.59024/simpati.v2i4.939

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.