Pengaruh Penggunaan Media YouTube terhadap Kemampuan Menceritakan Kembali Isi Iklan pada Peserta Didik Kelas VIII SMP Negeri 1 Karangawen Tahun Pelajaran 2023/2024

Authors

  • Dyah Wiyati Kusumaningtyas Universitas PGRI Semarang
  • Ngatmini Ngatmini Universitas PGRI Semarang
  • Siti Ulfiyani Universitas PGRI Semarang

DOI:

https://doi.org/10.59024/simpati.v2i1.516

Keywords:

YouTube, retelling, advertising

Abstract

This research aims to determine the effect of using YouTube media on the ability to retell advertising content in class VIII students at SMP Negeri 1 Karangawen for the 2023/2024 academic year. The type of research used is true experimental with a Posttest Only Control Design. The population of this study was all students in class VIII of SMP Negeri 1 Karangawen and the selected samples were class VIII B as the control class and class VIII C as the experimental class. The data collection technique uses a test technique in the form of a posttest retelling the contents of the advertisement. Data analysis techniques used include validity testing, reliability testing, normality testing, homogeneity testing and hypothesis testing. The results of the hypothesis test showed that there was a difference between the experimental and control class posttests. The results obtained were tcount 0.391 > ttable 0.254 and significance 0.00 < 0.05. Based on these results, it can be concluded that there is an influence of the use of YouTube media on the ability to retell the content of advertisements in class VIII students at SMP Negeri 1 Karangawen for the 2023/2024 academic year.

References

Ani, Andi Mas. 2018. “Penggunaan Media Kartu Gambar Berwarna Sebagai Upaya Meningkatkan Kemmapuan Berbicara Pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris Di Kelas VIII SMP 4 Mataram Semester Ganjil Tahun Pelajaran 2016/2017.” JISIP 2(1): 95–119.

Dewantara, I Putu Mas. 2012. “Identifikasi Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Keterampilan Berbicara Siswa Kelas VIIE SMPN 5 Negara Dan Strategi Guru Untuk Mengatasinya.” Jurnal Penidikan dan Pembelajaran Bahasa Indonesia: 1–15.

Fourqoniah, Finnah & Aransyah, Muhammad Fikry. 2020. Buku Ajar Pengantar Periklanan. Boyolali: Lakeisha.

Handayani, Devy. 2020. “Pemanfaatan YouTube Pada Saat Pandemi Covid 19 Untuk Media Pembelajaran Bahasa Inggris Dalam Meningkatkan Vocabulary Dan Pemahaman Siswa.” JUPENDIK:JURNAL PENDIIDIKAN 4(2): 12–18.

Heriyanto. 2021. Buku Siswa Bahasa Indonesia Untuk SMP/MTs Kelas VIII. Jakarta: PT Gramedia Widiasarana Indonesia.

Kosasih, E. 2017. Bahasa Indonesia. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Balitbang, Kemendikbud.

Kusdaryani, Wiwik & Trimo. 2009. Landasan Kependidikan. Semarang: IKIP PGRI Semarang Press.

Mujianto, Haryadi. 2019. “Pemanfaatan YouTube Sebagai Media Ajar dalam Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar.” Jurnal Komunikasi Hasil Pemikiran dan Penelitian 5(1): 135–59.

Mursini. 2011. Apresiasi dan Pembelajaran Sastra Anak-Anak. Bandung: Citapustaka Media Perintis.

Pamuji, Siti Sulistyani & Setyami, Inung. 2021. Keterampilan Berbahasa. Yogyakarta: Guepedia.

Rahmawati, Yulfrida. 2021. "Pengenalan Budaya Melalui Bercerita untuk Anak Usia Dini."Jurnal Pendidikan Anak 1(1): 72-78.

Satrianawati. 2018. Media Dan Sumber Belajar. Yogyakarta: Deepublish.

Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Sumantri, Mohamad Syarif. 2015. Strategi Pembelajaran: Teori & Praktik Di Tingkat Pendidikan Dasar. Rajagrafindo Persada.

Downloads

Published

2023-12-20

How to Cite

Dyah Wiyati Kusumaningtyas, Ngatmini Ngatmini, & Siti Ulfiyani. (2023). Pengaruh Penggunaan Media YouTube terhadap Kemampuan Menceritakan Kembali Isi Iklan pada Peserta Didik Kelas VIII SMP Negeri 1 Karangawen Tahun Pelajaran 2023/2024. Simpati, 2(1), 117–131. https://doi.org/10.59024/simpati.v2i1.516