Pola Interaksi Pendidik Dan Peserta Didik Dalam Pembelajaran Menulis Teks Deskripsi Kelas VII SMPN 31 Semarang
DOI:
https://doi.org/10.59024/simpati.v2i1.512Keywords:
interaction patterns, descriptive text, writingAbstract
Humans are individual creatures and social creatures. Thus, human life activities will always be accompanied by a process of interaction or communication, whether interaction with the natural environment, interaction with fellow individuals, or interaction between teachers and students, whether intentional or unintentional (Sardiman, 2004). The method used in this research is a descriptive method with a qualitative approach. This method is used because this research aims to describe interaction patterns in learning as they are. The researcher is the key instrument for combined data collection techniques, data analysis is qualitative, and the results of qualitative research emphasize meaning rather than general conclusions from an event. The data results are in accordance with the research objectives, namely in the form of one-way interaction patterns, two-way interaction patterns, and multi-way interaction patterns used in learning to write poetry. The results obtained from each of these data are (1) one-way interaction patterns (5 data), (2) two-way interaction patterns (6 data), and (3) multi-way interaction patterns (3 data). Based on these findings, it can be concluded that one-way interaction patterns and two-way interaction patterns are the interaction patterns most widely used between teachers and class VIII students in learning to write descriptive text.
References
Adam, Azma. 2015. Karakter tokoh dalam Novel Kau, Aku dan Sepucuk Angpau Merah karya Tere Liye.
Adi, Ida Rochani. 2012. Fiksi Populer: Teori dan Metode Kajian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Aminudin. 2004. Pengantar Apresiasi Karya Sastra. Bandung: Sinar Baru Algesindo.
Arianto, Sam. 2008. Pengertian Novel. www.sobatbaru.blogspot.com Diakses pada Sabtu 5 Februari 2022.
Abbas, Saleh. (2006). Pembelajaran Bahasa Indonesia di Kelas Rendah. Singaraja: Pendidikan Dasar IKIP Negeri Singaraja.
Agung, A. A. Gede. (2014). Metodelogi Penelitian Pendidikan. Malang: Aditya Media Publisihing.
Ali, M dan Asrori. (2010). Psikologi Remaja – Perkembangan Peserta Didik. Cetakan ketujuh. Jakarta : PT. Bumi Aksara.
Antari, Madri. (2013). Modul Belajar Pembelajaran. Singaraja: Jurusan Bimbingan Konseling Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha.
Candiasa, I M. (2010). Statistik Multivariat Disertai Aplikasi dengan SPSS. Buku Ajar (Tidak Diterbitkan). Undiksha Singaraja.
Djamarah, Syaiful Bahri. (2010). Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif. Jakarta : Rineka Cipta.
Hadiat. (1980). Analisis Interaksi. Jakarta: Proyek Pengembangan Pendidikan Guru (P3G) Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Muslich, Masnur dkk. (1987). Dasar-Dasar Interaksi Belajar Mengajar Bahasa Indonesia. Malang: Jemmars.
Pramiana, Sylmy dan Winaryati. (2014). Interaksi Guru dan Siswa dalam Pembelajaran Kimia di SMA Muhammadiyah Wonosobo. Jurnal (tidak diterbitkan). Universitas Muhammadiyah Semarang.
Purwani, Rani. (2009). Deskripsi Interaksi Siswa dan Guru dalam Pembelajaran Membaca Puisi Anak di Sekolah Dasar Kelas http://rurialhayat.blogspot.co.id/2012/10/pengertian-ciri-ciri karakteristik.html. Rendah Melalui Teori Flander dan Larsen-Freeman. Semarang: Skripsi: Universitas Negeri Semarang.
Rizaldy, Ahmad. (2012). Pengertian, Ciriciri/ Karakteristik dan Fungsi Bahasa Indonesia. 2012. Tersedia Pada (diakses pada 25 Maret 2023).
Samana, A. (1992). Sistem Pengajaran Prosedur Pengembangan Sistem Instruksional (PPSI) dan Pertimbangan Metodologisnya. Yogyakarta: Kanisius.
Sardiman, A.M. (2010). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Sugiyono. (2014). Statistika untuk Penelitian. Jakarta: CV Alfabeta.
Sukardi. (2008). Metodelogi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Sulistyanti, Peni. (2008). An Interaction Analysis of English Language Teaching at SPEC Magelang. Semarang: Skripsi. Universitas Negeri Semarang.
Supriyadi. (2011). Strategi Belajar dan Mengajar. Yogyakarta: Cakrawala Ilmu.
Susanto, A. (2013). Teori Belajar & Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Group.
Sutikno Sobry, M. (2009). Belajar dan Pembelajaran: Upaya Kreatif dalam Mewujudkan Pembelajaran yang Berhasil. Bandung: Prospect.
Suwatra I Wayan dan Tristiantari. (2013). Sosiologi Pendidikan. Singaraja: Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha.
Undang-undang No. 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. 2003. Departemen Pendidikan Nasional.
Yusuf, Abdulah. (1985). Setengah Abad Bahasa Indonesia. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.