Pengaruh Minat Baca Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas V SD Negeri 0304 Siundol
DOI:
https://doi.org/10.59024/simpati.v1i4.450Keywords:
Interest in Reading, Achievement in learning IndonesianAbstract
This research aims to determine the influence of interest in reading on the Indonesian language learning achievement of class V students at SD Negeri 0304 Siundol, Sosopan sub-district, Padang Lawas district. This type of research is quantitative research with experimental methods. The population in this study were all fifth grade students at SD Negeri 0304 Siundol, sampling was taken using total sampling. The research instruments were the distribution of questionnaires and tests. Based on the calculations carried out, it shows that the average reading interest is 50.13, the maximum value is 90, the minimum value is 60. The post test average > pre test average (78.59 > 44.68). The results of the pre-test normality test Lcount < Ltabel (0.1309 < 0.1888) were normally distributed, and the post-test normality test Lcount < Ltabel (0.1570 < 0.1888) were normally distributed. homogeneity test results Fcount < Ftable (1.33 < 2.12) are homogeneous in distribution. The results of hypothesis testing with a level of α = 0.05, that the value of tcount > ttable (5.19 > 1.73) is in accordance with the basic provisions for decision making that Ha is accepted, meaning that there is a significant influence of interest in reading on the learning achievement of fifth grade students at State Elementary Schools. 0304 Siundol.
References
Abidin, Z. (2020). Hubungan Disiplin Belajar dengan Prestasi Belajar. 2020-04-30, Vol 6 No 2 (2020): An-Nahdlah.
Achmad Ashari, D. (2023). Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Melalui Model Cooperative Integrated Reading Composition (Circ) Pada Materi Energi Alternatif Siswa Kelas Iii Sd Negeri Losari. https://etd.umm.ac.id/id/eprint/1353.
Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia Dan Sastra (Basastra) Di Sekolah Dasar. 2020-09-27, VOL 3 NO. 1September 2020.
Anas, R. P. (2022). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Baca Siswa Terhadap Koleksi Buku Islam Di Perpustakaan Madrasah Aliyah Swasta (Mas)BatuTaba. https://ecampus.iainbatusangkar.ac.id:443/batusangkar/FilePengajuanArtikel?id=168http://repo.iainbatusangkar.ac.id/xmlui/handle/123456789/24889.
Asriyanti, F. D., & Purwati, I. S. (2020). Analisis Faktor Kesulitan Belajar Ditinjau Dari Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Volume29,No.1,2020,hlm.79–87.
Charli, L., Ariani, T., & Asmara, L. (2019). Hubungan Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Fisika. Publish, 30-06-2019.
Daryanti, S. (2019). Upaya Meningkatkan Minat Baca Siswa Dengan Memaksimalkan Peran Serta Warga Sekolah Di Sekolah Dasar 1 Patalan, Jetis, Bantul.
Daulay, M. I., & Nurmnalina, N. (2021). Pengembangan Media Komik untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IVSDN 41 Pekanbaru. Volume 7 Nomor1 Tahun 20212021.
Dihan, W., Hidayat, M., & Nugraha, U. (2022). Penerapan Metode Pq4r Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas Vi Sd. 2022-06-01, VOL 7(1) 2022.
Elendiana, M. (2020). Upaya Meningkatkan Minta Baca Siswa Sekolah Dasar. 2020-04-01,Volume2No1Tahun2020.
Festiawan, R. (2020). Belajar dan Pendekatan Pembelajaran. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/65939887/Belajar_Dan_Pendekatan_Pembelajaran.
Friantini, R. N., & Winata, R. (2019). Analisis Minat Belajar Pada Pembelajaran Matematika. Volum 4 Nomor 1 bulan Maret 2019 Page 6-11.
Hamdani, M., Prayitno, B. A., & Karyanto, P. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Melalui Metode Eksperimen. Volume 16, Nomor 1. hlm 140.
Harianto, E. (2020). Keterampilan Membaca dalam Pembelajaran Bahasa. Vol.9, No. 1, Februari 2020.
Herawati, H. (2018). Memahami Proses Belajar Anak. Volume IV. Nomor 1.
Kurnia Sari, D. (2020). Upaya Guru Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Di Sdn 10 Belutu. 2020-01-28, Vol 1 No 1Januari 2020. https://doi.org/10.53515/CJI.2020.1.1.59-71
Marimbun, (2019). Minat Membaca dan Implementasinya dalam Bimbingan dan Konseling. Dec 19, 2019, Vol. 2No. 2(July-December2019). https://doi.org/doi.org/10.32505/enlighten.v2i2.1361.
Noormansyah, N. (2023). Minat Membaca Dan Menulis Al-Qur’an Peserta Didik Sdn 3 Tumbang Jutuh Kecamatan Rungan Kabupaten Gunung Mas. 2023-01-21, Vol. 3No. 1Januari 2023, page 148–153.
Novianti, R. (2019). Pengaruh Lingkungan Belajar Terhadap Tingkat Konsentrasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Di Man 2 Palembang. 30-01-2019, Vol 1 No 1 (2019): Jurnal PAI Raden Fatah. https://doi.org/10.19109/pairf.v1i1.3010.
Nurhayati, S., Sosa Hasibuan, R., & Harahap, A. (2022). Strategi guru Dalam Menghadapi Kesulitan Belajar Membaca Siswa Kelas III Mis Al-Iqro’ Gunung Tua Kecamatan Ulu Sosa Kabupaten Padang Lawas. 2022-11-29, Vol. 1 No. 1 (2022): Jurnal Auladuna.
Rio Sebastian, D. (2022). Pengaruh Persepsi Siswa Atas Lingkungan Dan Kebiasaan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika. 2022-06-29, Vol.3No.2Juli2022. https://doi.org/10.47492/jip.v3i2.1771.
Rizqi, M. R. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Classflowdalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Pada Siswa Kelas Viii Di Smp Zainuddin. 2022-02-08, Vol 3 No 1 (2022): Februari. https://doi.org/10.52166/alf.v3i1.2912.
Septia Ramadhan, D. (2022). Analisis Pengaruh Bimbingan Orang Tua Terhadap Kemampuan Membaca Siswa Kelas Rendah. http://repository.unpas.ac.id/id/eprint/55346.
Sumantri, U. (2019). Penggunaan Video Tutorial Dalam Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Tik Pada Siswa Kelas Xii.Ips-1. Vol. 1, No. 2, 2019.
Susanto, S., Damayanti, F., & Damariswara, D. (2023). Pengembangan Media Peta Budaya Anjuk Ladang Berbasis Kearifan Lokal Pada Materi Menggali Pengetahuan Baru Dari Teks Nonfiksi Siswa Kelas Iv Sdn Mangundikaran 2.
Syah, M. (2010). Psikologi Pendidikan. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya.hlm 117.
Taringan, Henry Guntur. (2008). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung : Penerbit Angkasa. Hlm 32.
Taruk Kombong, K., Zulham, M., & Aristy Putri, I. D. (2022). Peningkatan Kemampuan Membaca Nyaring Menggunakan Media Big Book. 01-11-2022, Vol. 8, No. 2, 2022. https://doi.org/: https://doi.org/10.30605/onoma.v8i2.2110.
Yeni Rahmawati, I., Aisyah, S., & Mustikasari, D. (2020). AplikasiI Klonosewandono Sebagai Bahan Ajar BIPA Pada Ketrampilan Membaca Tingkat Dasar. 2020-07-25, Vol 8, No 3 (2020). https://doi.org/10.24269/dpp.v8i3.2996.