Dampak Pandemi Covid-19 Dan Kreativitas Guru Dalam Pembelajaran Di Indonesia
DOI:
https://doi.org/10.59024/simpati.v1i1.70Keywords:
Dampak, Covid-19, Creativity, LearningAbstract
The presence of the Covid-19 pandemic has raised problems in Indonesia's education world. The policy to implement fruitful learning from home is a challenge in carrying out effective learning. An overview of learning in the era of the covid pandemic can be seen from the learning at the end of the 2019/2020 school year from various surveys conducted. The existence of simple online learning and learning that emphasizes giving assignments makes students experience learning boredom. Teacher creativity in carrying out solutive learning is needed through online learning with various complex platforms and offline learning.
References
Adha, T. (2020, June 17). Melalui Webinar, UMM Bahas Kesiapan Pendidikan di Era New Normal. Timesindonesia.Com.
Albantani, A. M., & Rozak, A. (2018). Desain perkuliahan bahasa arab melalui google classroom.
Allen, I. E., & Seaman, J. (2013). Changing course: Ten years of tracking online education in the United States. ERIC.
Al-Said, K. M. (2015). Students’ Perceptions of Edmodo and Mobile Learning and Their Real Barriers towards Them. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 14(2), 167–180.
Arikunto, S. (2010). Prosedur penelitian : suatu pendekatan praktik. Rineka Cipta.
Arizona, K., Abidin, Z., & Rumansyah, R. (2020). Pembelajaran online berbasis proyek salah satu solusi kegiatan belajar mengajar di tengah pandemi covid-19. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(1), 64–70.
Ashoumi, H., & Shobirin, M. S. (2019). Peningkatan Aktifitas Belajar Mahasiswa dengan Media Pembelajaran Kelas Virtual Google Classroom. E-Prosiding SNasTekS, 1(1), 149–160.
Bilfaqih, Y., & Qomaruddin, M. N. (2016). Esensi Pengembangan Pembelajaran Daring. CV Budi Utama.
Ditpsd Kemdikbud. (2020). PANDUAN PENYELENGGARAAN PEMBELAJARAN PADA TAHUN AJARAN 2020/2021 DAN TAHUN AKADEMIK 2020/2021 DI MASA PANDEMI CORONAVIRUS DISEASE 2019 (COVID-19). gtk.kemdikbud.go.id.
Maharani, E. (2018, December 12). Kemendikbud: hanya 40 persen Guru Siap dengan Teknologi. Republika Id.
Munandar. (1999). Kreativitas dan keberbakatan: Stretegi Mewujudkan Potensi Kreatif dan Bakat. PT Gramedia Pustaka Utama.
Nurkolis, N., & Muhdi, M. (2020). Keefektivan Kebijakan E-Learning berbasis Sosial Media pada PAUD di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 212. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.535
Pane, A., & Darwis Dasopang, M. (2017). BELAJAR DAN PEMBELAJARAN. FITRAH:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945
Purwanto, A., Pramono, R., Asbari, M., Hyun, C. C., Wijayanti, L. M., & Putri, R. S. (2020). Studi eksploratif dampak pandemi COVID-19 terhadap proses pembelajaran online di sekolah dasar. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 2(1), 1–12.
Rokhani, C. T. S. (2020). Pengaruh Work From Home (WFH) Terhadap Kinerja Guru SD Negeri Dengkek 01 Pati Selama Masa Pandemi Covid-19. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 2(1), 424–437.
Rossa, V. (2020, June 3). Ini Risiko Tertular Covid-19 di dalam Ruangan Vs di Luar Ruangan. Suara.Com.
Santrock. (2010). Psikologi Pendidikan. Kencana Prenada Media Group.
Solso, R. L., Maclin, O. H., & Maclin, M. K. (2008). Psikologi kognitif. Jakarta: Erlangga.
Sugiyono. (2007). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R & D. Alfabeta.
Sukardi, M. (2020, October 8). Sedih, Banyak Pelajar Tak Punya Ponsel atau Kuota Internet untuk Belajar Daring. Okezone.Com.
Tim Fungsi Tata Kelola Direktorat SD. (2020). KESIAPAN SATUAN PENDIDIKAN DI SEKOLAH DASAR DALAM MENGHADAPI COVID-19.
Umar, L. M., & Nursalim, M. (2020). Studi kepustakaan tentang dampak wabah Covid-19 terhadap kegiatan belajar mengajar pada siswa Sekolah Dasar (SD). Program Studi Bimbingan Konseling, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Surabaya, 600–609.
Wijoyo, H., & Indrawan, I. (2020). MODEL PEMBELAJARAN MENYONGSONG NEW ERA NORMAL PADA LEMBAGA PAUD DI RIAU. Jurnal Sekolah, 4(3), 205–212.
Yuberti. (2014). Teori Pembelajaran dan Pengembangan Bahan Ajar dalam Pendidikan. Anugerah Utama Raharja.