Strategi Rekrutmen Dan Seleksi Tenaga Pendidik Dan Kependidikan Di SMP Al Ma’soem Jatinangor Sumedang

Authors

  • Dadang Supriyanto Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung
  • Dadan Hidayatullah Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung

DOI:

https://doi.org/10.59024/simpati.v2i1.505

Keywords:

Recruitment Strategy, , Selection Of Teaching Staff, Educational Staff

Abstract

This research aims to determine the planning, organization and strategy for recruitment and selection of teaching and educational staff at Al Ma'soem Middle School, Jatingor, Sumedang Regency. This research uses qualitative methods, this research was carried out at Al Ma'soem Middle School, Jatinangor, Sumedang Regency, the techniques used in collecting data were interviews, observation and documentation. Carry out data reduction, present data, and draw conclusions as data analysis techniques for this research. The results and conclusions of this research are; 1) The teacher recruitment and selection process at Al Ma'soem Jatinangor Middle School starts with analyzing the needs of available teaching and education staff and the condition of the number of students in the current year and those estimated for the following year, then submitting it to the foundation. 2) The role of the foundation in implementing recruitment and selection is to be the party that provides human resources, which are then given to schools for selection. 3) The types of selection carried out are: administrative selection, psychological tests, written tests, micro teaching tests and interviews. 4) There is a division of work between teachers, curriculum assistants and school principals in carrying out the selection.

References

Akbar, S. (2018). Analisa faktor-faktor yang mempengaruhi kinerja karyawan. Jiaganis, 3(1), 1-17

Akilah, F. (2019). Manajemen perencanaan sumber daya manusia di bidang pendidikan: manifestasi dan implementasi. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 11(1), 81-94.

Baro'ah, S. (2020). Kebijakan merdeka belajar sebagai strategi peningkatan mutu pendidikan. Jurnal Tawadhu, 4(1), 1063-1073.

Budiarti, R. P. N., Rulyansah, A., Pratiwi, E. Y. R., & Shari, D. (2022). Pelatihan menulis artikel ilmiah berbasis servise learning untuk guru sekolah dasar. Indonesia Berdaya: Journal of Community Engagement, 3(2), 359-366.

Daraba, D., Ismiyarto, I., & Nurhascaryani, P. (2019). Implementasi rekrutmen cpns sebagai wujud reformasi birokrasi di Kabupaten Bogor. Jurnal Ilmiah Wahana Bhakti Praja, 9(1), 109-122.

Do Karim, S. R., Supriatna, T., & Pitono, A. (2020). Efektivitas penempatan aparatur sipil negara (asn) dalam meningkatkan kinerja pegawai di badan kepegawaian dan pengembangan sumber daya manusia daerah (Bkpsmd) Kota Ternate Provinsi Maluku Utara. VISIONER: Jurnal Pemerintahan Daerah di Indonesia, 12(2), 321-339.

Dwiyanto, H. (2018). Manajemen sumber daya manusia madani di universitas negeri. Manajemen Pertahanan: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Manajemen Pertahanan, 3(2).61-72

Halisa, N. N. (2020). Peran manajemen sumber daya manusia sistem rekrutmen, seleksi, kompetensi dan pelatihan terhadap keunggulan kompetitif: Literature Review. ADI Bisnis Digital Interdisiplin Jurnal, 1(2 Desember), 14-22.

Hasanah, S., & Siregar, T. R. (2021). Pengaruh penerapan standar akuntansi pemerintah, sistem informasi akuntansi, sistem pengendalian intern, dan kompetensi sumber daya manusia terhadap kualitas laporan keuangan opd di kabupaten labuhanbatu. JAKPI-Jurnal Akuntansi, Keuangan & Perpajakan Indonesia, 9(1), 39-47.

Herlambang, P. G. D., Sumerta, I. K., Sukanti, N. K., & Indrawati, N. L. G. (2021). Pengaruh proses rekrutmen dan pelatihan kerja terhadap kinerja karyawan pada pt. most blue resort & spa gianyar. E-Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Universitas Udayana, 10(11), 945Yogyakarta: Graha Ilmu

Jannah, M., & Mufidah, N. (2023). Manajemen rekrutmen dan seleksi guru bahasa arab di pondok tahfizh putri darul mubarak curup (DMC). Manajemen Dewantara, 7(1), 52-59.

Madya, E. B. M. E. B. (2018). Pentingnya pembinaan sumber daya manusia dalam organisasi dakwah. Al-Idarah: Jurnal Pengkajian Dakwah Dan Manajemen, 5(6), 1-12

Maghfiroh, A. (2021). Analisis pengembangan sumber daya manusia dalam perspektif Syariah. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(1), 403-411.

Mardhiyah, R. H., Aldriani, S. N. F., Chitta, F., & Zulfikar, M. R. (2021). Pentingnya keterampilan belajar di abad 21 sebagai tuntutan dalam pengembangan sumber daya manusia. Lectura: Jurnal Pendidikan, 12(1), 29-40.

Krisbiyanto, A. (2019). Efektifitas Kepemimpinan Kepala Madrasah terhadap Mutu Pendidikan MTsN 2 Mojokerto. Nidhomul Haq : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 52–69. https://doi.org/10.31538/ndh.v4i1.182

Utamy, R., Ahmad, S., & Eddy, S. (2020). Implementasi manajemen sumber daya manusia. Journal of Education Research, 1(3), 225-236.

Warsono, S. E. (2017). Pengaruh globalisasi terhadap manajemen sumber daya manusia. Jurnal STIE Ganesha (Manajemen dan Bisnis), 1(1), 66-75.

Yulianingsih, Y. (2015). Manajemen akreditasi program studi pada perguruan tinggi. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 5(1)

Hasanah, I. (2021). Menumbuhkan Jiwa Kreativitas Siswa Melalui Pembelajaran Berbasis IT Pada Era Pandemi Covid-19. Journal Of Education And Teaching Learning (JETL), 3(3), 18–28. https://doi.org/10.51178/jetl.v3i3.267

Sandela, M. (2019). Manajemn Rekrutmen Tenaga Pendidik di SDIT SA’ADIAH Kecamatan KUBUNG KABUPATEN Solok. AlFikrah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 7(2), 155. https://doi.org/10.31958/jaf.v7i2.1674

Downloads

Published

2023-12-15

How to Cite

Dadang Supriyanto, & Dadan Hidayatullah. (2023). Strategi Rekrutmen Dan Seleksi Tenaga Pendidik Dan Kependidikan Di SMP Al Ma’soem Jatinangor Sumedang. Simpati, 2(1), 34–47. https://doi.org/10.59024/simpati.v2i1.505

Similar Articles

<< < 1 2 3 

You may also start an advanced similarity search for this article.