Penerapan Model Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Siswa Kelas VIII SMPLB di Sekolah Khusus (SKH) Insan Mulia Kabupaten Tangerang

Authors

  • Rizka Apriana Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Hindun Hindun Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.59024/simpati.v2i1.503

Keywords:

Children with special needs, learning methods, differentiated learning

Abstract

Children with special needs are children who have unique characteristics compared to (regular) children. To facilitate learning progress, teachers can apply a differentiated learning model. Differentiated learning is one of the learning models where teachers use a variety of different learning methods according to the characteristics, interests, learning styles, and abilities of students. The purpose of this study is to find out more about differentiated learning and how it is implemented in Class VIII Special Schools. This research uses descriptive qualitative method. The data collection methods used were observation, interview, and note-taking. The data subjects in this research are teachers and students of class VIII of SMPLB Insan Mulia Tangerang Regency. The research location is in Pisangan Jaya village, Tangerang Regency. The result of the learning that has been implemented is the discovery of 3 strategies in differentiated learning, Content Differentiation. Content refers to the curriculum and learning materials; 2. Process Differentiation. How students process ideas and information; 3. Product Differentiation. How students demonstrate what they have learned; 4. Differentiation of Learning environment. Differentiated learning has a positive impact on student engagement and learning outcomes, so students do not struggle with learning.

References

Aini, M., Rendy, M., & Handoyo, R. (2023). Diferensiasi Pembelajaran (Pengelolaan Pembelajaran untuk Siswa yang Beragam). Yogyakarta: UNY Press.

Amka, A. (2021). Strategi Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus. Sidoarjo: Nizamia Learning Center.

Dermawan, O. (2013). Strategi Pembelajaran Bagi Anak Berkebutuhan Khusus di SLB . Psympathic, Jurnal Ilmiah Psikologi. Vol. 6(2).

Hanifah, D. S dkk. (2021). Tantangan Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) dalam Menjalani Pendidikan Inklusi di Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (JPPM). Vol. 2(3).

Hidayat, R. & Abdillah. (2019). Ilmu Pendidikan “Konsep, Teori dan Aplikasinya”. Medan: Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI).

Kristiani, Heny dkk. (2021). Model Pengembangan Pembelajaran Berdiferensiasi. Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Maisarah, S., Julianto, S., & Nurul, H. (2018). Anak Berkebutuhan Khusus dan Permasalahannya (Studi di Kemukiman Pagar Air Kecamatan Ingin Jaya Kabupaten Aceh Besar). Jurnal Al-Ijtimaiyyah. Vol. 4(1).

Marantika, J. E. R., Tomasouw, J., & Wenno, E. C. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi di Kelas. Jurnal German Für Gesellschaft (J-Gefüge). Vol. 2(1).

Marlina. (2020). Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi di Sekolah Inklusif. Padang: Afifa Utama.

Marlina, Marlina dkk. (2022). Peningkatan Keterampilan Sosial Anak Berkebutuhan Khusus Melalui Strategi Pembelajaran Station Rotation Berbasis Tiered Task (Studi Eksperimen Di Sekolah Inklusif Sumatera Barat). JPK (Jurnal Pendidikan Khusus). Vol. 18(1).

Mirnawati. (2020). Identifikasi Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Inklusi. Yogyakarta: CV Budi Utama.

MS, Mahfudz. (2023). Pembelajaran Berdiferesiasi dan Penerapannya. SENTRI: Jurnal Riset Ilmiah. Vol. 2(2).

Mulyani, & Sri R. (2021). Metodologi Penelitian. Bandung: Widina Bhakti Persada.

Nisa, K., Sambira, M., & Lutfi I. B. (2018). Karakteristik dan Kebutuhan Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Abadimas Adi Buana. Vol. 2(1).

Putra, I. E. D. & Neviryani, S. (2023). Identifikasi Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Inklusi: Studi Awal. JURNAL BASICEDU. Vol. 7(1).

Putri, B. A. (2021). Analisis Permasalahan Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Inklusi SMP N 5 Kota Padang. JUANG: Jurnal Wahana Konseling. Vol. 4(2).

Rezieka, D. G., Khamim, Z. P., & Mardi, F. (2021). Faktor Penyebab Anak Berkebutuhan Khusus dan Klasifikasi ABK. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak. Vol. 7(2).

Sari, A. P. K., & Mawardi. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar. Vol. 8(2).

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. (2003). Jakarta: Depdiknas.

Widhiati, R. S. A., Elly, M., & Sardin. (2022). Dukungan Sosial dan Strategi Menghadapi Stigma Negatif Anak Berkebutuhan Khusus dalam Pendidikan. Jurnal Paedagogy: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan. Vol. 9(4).

Downloads

Published

2023-12-14

How to Cite

Rizka Apriana, & Hindun Hindun. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Siswa Kelas VIII SMPLB di Sekolah Khusus (SKH) Insan Mulia Kabupaten Tangerang . Simpati, 2(1), 24–33. https://doi.org/10.59024/simpati.v2i1.503