Penerapan Metode Demonstrasi Pada Pembelajaran Menulis Teks Eksplanasi Peserta Didik Kelas VIII SMPN 31 Semarang Tahun Ajaran 2023/ 2024

Authors

  • Rizal Muhaimin Universitas PGRI Semarang
  • Arisul Ulumuddin Universitas PGRI Semarang
  • Suyoto Suyoto Universitas PGRI Semarang

DOI:

https://doi.org/10.59024/simpati.v1i4.474

Keywords:

demonstration method, writing, explanatory text

Abstract

This research is motivated to show the lack of enthusiasm of students in learning activities, especially Indonesian learning. Learning activities Indonesian, students lack focus so that it causes boredom during learning. So a special method is needed to foster the enthusiasm of students so that the learning process can take place well. The demonstration method is a teaching method by demonstrating goods, events, rules, and sequences in carrying out activities, directly and using teaching media that are relevant to the subject matter or material that has been presented. Based on this background, the problem arises how to apply the demonstration method in learning to write explanatory texts for grade VIII students of SMPN 31 Semarang for the 2023/2024 school year? This study aims to identify the application of demonstration methods in learning to write explanatory texts.

References

Ana, Wijaya. (2021). Efektivitas Penerapan Metode Demonstrasi Pada Materi Koloid Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas Xii Ipa Ma Ddi ENTROP Kota Jayapura. Honai (Jurnal Studi Pendidikan, sosialm keagamaan, dan Administrasi Pemerintahan).

Anjani, Sri, Teti Sobari. (2020). Pembelajaran Menulis Teks Eksplanasi Menggunakan Metode Discovery Learning. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia). 3(4), 614-624.

Ainuzzaman, Dienur. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Teks Eksplanasi Berbasis Adobe Flash Pro Cs5 Pada Siswa Kelas VII Kurikulum 2013.

Arifin, Zainal. (2014). Penelitian Pendidikan: Metode dan Paradigma Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Arikunto, Suharsimi, Suhardjono, dan Supardi. (2014). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Aqib, Zainal. (2013). Model-Model, Media, dan Strategi Pembelajaran Kontekstual (Inovatif). Bandung: Yrama Widya.

Cut Rina. (2020). Metode Demonstrasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan MI/SD. 5(2), 2745-7656.

Djamaluddin, A., Wardana. (2019). Belajar dan pembelajaran. Parepare: KAAFAH LEARNING CENTER.

Djamarah, Syaiful Bahri. (2000). Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta

Kosasih, E. (2014). Dasar-dasar Keterampilan Menulis. Bandung: Yrama Widya.

Laras, Klara Ken. (2016). Pembelajaran Menulis Teks Eksplanasi Pada Siswa Kelas VII Smp Global Madani Bandar lampung Tahun Pelajaran 2015/2016.

Nurjanah, Siti Rini, Wikanengsih. (2020). Pembelajaran Menulis Teks Eksplanasi Dengan Menggunakan Metode Mind Mapping. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia), 3(4), 614-624.

Roestiyah N. K. (2001). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Rofi’ah Siti. (2016). Penggunaan Metode Demonstrasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran IPS Materi Dokumen dan Benda Berharga Kelas II MI Gondoriyo, Bergas Kab. Semarang Tahun 2016/2017. Skripsi. Universitas Islam Negeri (UIN) Walisongo, Semarang.

Downloads

Published

2023-10-31

How to Cite

Rizal Muhaimin, Arisul Ulumuddin, & Suyoto Suyoto. (2023). Penerapan Metode Demonstrasi Pada Pembelajaran Menulis Teks Eksplanasi Peserta Didik Kelas VIII SMPN 31 Semarang Tahun Ajaran 2023/ 2024. Simpati, 1(4), 193–200. https://doi.org/10.59024/simpati.v1i4.474