Impresi Reformasi Kurikulum Merdeka pada Kualitas Pembelajaran

Authors

  • Muhammad Safii Siregar Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Moch. Iqbal Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu

DOI:

https://doi.org/10.59024/simpati.v2i4.948

Keywords:

Independent Curriculum, Quality of Learning, Indonesian Education

Abstract

The Independent Curriculum reform in Indonesia was implemented as a response to the need for more relevant and adaptive education. This research aims to analyze the influence of curriculum reform on the quality of learning in schools in Indonesia. The method used is literature study by taking data from journals. The research results show that the implementation of the Merdeka Curriculum increases student engagement, creativity and better learning outcomes. Apart from that, teachers also experience improvements in teaching methodology and classroom management. This research provides important insights for future education policy development, by emphasizing the importance of teacher training and systemic support in curriculum implementation.

References

Aliyah, A., Sari, D. P., & Warlizasusi, J. (2024). Analisis Permasalahan dan Kebutuhan Pelatihan Guru dalam Mengimplementasikan Kurikulum Merdeka Belajar (Studi Pada Guru PAI SDIT Annajiyah Lubuklinggau). Pascasarjana IAIN Curup.

Aminuyati. (2017). Manajemen Satuan Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Sosiologi Dan Humaniora, 8(1), 8–22.

Angga, A., & Iskandar, S. (2022). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Mewujudkan Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 5295–5301. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2918

Astuti, Waluya, S. B., & Asikin, M. (2019). Strategi Pembelajaran dalam Menghadapi Tantangan Era Revolusi Industri 4.0. Seminar Nasional Pascasarjana 2019, 469–473. https://proceeding.unnes.ac.id/index.php/snpasca/article/view/327

Barlian, U. C., & Solekah, S. (2022). Implementasi kurikulum merdeka dalam meningkatkan mutu pendidikan. JOEL: Journal of Educational and Language Research, 1(12), 2105–2118.

Ginanjar, M. H. (2017). Urgensi lingkungan pendidikan sebagai mediasi pembentukan karakter peserta didik. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 2(04), 376–396.

Kemendikbud. (2022). Pedoman Kurikulum Merdeka. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Mardianti, H., Sukardi, S., & Wadi, H. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Quantum Teaching Berbantuan Flashcard Terhadap Hasil Belajar Sosiologi Siswa. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(4), 2388–2393.

Marodama, E. (2021). Persepsi Mahasiswa Pada Pelaksanaan Kurikulum Program Magister Pendidikan Sosiologi. Jurnal Pendidikan Sosiologi Dan Humaniora, 12(1), 37–41.

Megawati, F., Agustina, S., Wulandari, F., Putri, F., Aziz, M. L., Hadian, N. S., & Rahayu, F. F. (2023). Penguatan Keterampilan Pembuatan Big Book Berbasis Digital dengan Integrasi Konten Bahasa Inggris. Warta LPM, 26(3), 310–318. https://doi.org/10.23917/warta.v26i3.1823

Nawai, K., Imran, I. R., & Suriyanisa, D. (2023). Peran Orang Tua dalam Keberlangsungan Pendidikan Anak (Studi pada Masyarakat Perbatasan Malaysia di Desa Merakai Panjang Kabupaten Kapuas Hulu). Jurnal Pendidikan: Riset Dan Konseptual, 7(2), 216–224.

Ningsih, D. R., Ahyani, N., & Putra, M. J. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar dalam Meningkatkan Strategi Pembelajaran dan Penguatan Pendidikan Karakter di SMA Negeri 2 Kikim Tengah. AKADEMIK: Jurnal Mahasiswa Humanis, 4(3), 1156–1167. https://doi.org/10.37481/jmh.v4i3.1060

Nur, N., & Jailani, M. S. (2020). Tradisi Ritual Bepapai Suku Banjar: Mandi Tolak Bala Calon Pengantin Suku Banjar Kuala-Tungkal Provinsi Jambi, Indonesia. Khazanah: Jurnal Studi Islam Dan Humaniora, 18(2), 287–308.

Pandu, K. T., Aminuyati, A., & Atmaja, T. S. (2022). Analisis Faktor Penyebab Anak Putus Sekolah Jenjang Sekolah Menengah Pertama Di Desa Maju Karya Kecamatan Parindu Kabupaten Sanggau. Jurnal Pendidikan Sosiologi Dan Humaniora, 13(2), 543–550.

Qonita, A., Rahmawati, D., Robiansyah, F., & Adriweri, E. (2023). Problematika Guru dalam Menerapkan Kurikulum Merdeka Belajar pada Siswa Kelas I & IV SD Negeri. Terampil: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 10(2), 204–220.

Rahayu, R., & Ismawati, R. (2022). Efektifitas online project based learning berbasis ethnosains pada pembelajaran IPA terhadap keterampilan proses sains mahasiswa selama pandemi. Jurnal Pendidikan MIPA, 12(4), 1065–1071.

Ramadhan, I., Firmansyah, H., Imran, I., Purnama, S., & Wiyono, H. (2023). TRANSFORMASI KURIKULUM 2013 MENUJU MERDEKA BELAJAR DI SMA NEGERI 1 PONTIANAK. VOX EDUKASI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 14(1), 53–62. https://doi.org/10.31932/ve.v14i1.2097

Ramadhan, I., Hardiansyah, M. A., Firmansyah, H., Ulfah, M., Syahrudin, H., & Suriyanisa, S. (2022). Pelaksanaan Pembelajaran Tatap Muka Terbatas: Strategi Pembelajaran Di Smp Swasta Pasca Pandemi Covid 19. Jurnal Muara Pendidikan, 7(2), 316–326.

Suara Muhammadyah. (2024). Kurikulum Merdeka: Antara Harapan dan Tantangan. Suara Muhammadyah.

Tanjung, R., Supriani, Y., Mayasari, A., & Arifudin, O. (2022). Manajemen mutu dalam penyelenggaraan pendidikan. Jurnal Pendidikan Glasser, 6(1), 29–36.

Published

2024-10-02

How to Cite

Muhammad Safii Siregar, & Moch. Iqbal. (2024). Impresi Reformasi Kurikulum Merdeka pada Kualitas Pembelajaran . Simpati, 2(4), 126–134. https://doi.org/10.59024/simpati.v2i4.948

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.