Penerapan Modifikasi Permainan Bola Tangan untuk Meningkatkan Motivasi Siswa Kelas XI-8 dalam Pembelajaran PJOK SMAN 1 Gedangan

Authors

  • Moh. Hamdani Universitas Negeri Surabaya
  • Sasminta Christina Yuli Hartati Universitas Negeri Surabaya
  • Supriyanto Supriyanto SMA Negeri 1 Gedangan

DOI:

https://doi.org/10.59024/simpati.v2i4.937

Keywords:

Modification, Handball Game, Motivation, PJOK Learning

Abstract

This research aims to motivate students through the application of ball game modifications in PJOK learning. The type of research used is classroom action research (PTK). The time for conducting the research is for 2 cycles, starting from August to September 2024. The subjects in this class action research (PTK) are students in grades IX-8 of SMA Negeri 1 Gedangan with a total of 35 students consisting of 15 boys and 20 girls. The instruments used to obtain data in this class action research are (1) in the form of observation guidelines and questionnaires. The data analysis used in this study is using quantitative descriptive analysis. The results of this study showed that there was an increase in student motivation through the application of ball game modifications was 4% from the first cycle which then increased to 7% in the second cycle. So it can be concluded that the application of handball game modifications is able to increase student motivation in learning PJOK.

References

Arikunto, S. (2002). Prosedur penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Depdiknas. (2003). Pedoman dan modul pelatihan kesehatan olahraga bagi pelatih olahragawan pelajar. Jakarta: Pusat Pengembangan Kualitas Jasmani.

Depdiknas. (2004). Peningkatan kualitas pembelajaran. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional, Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi.

Depdiknas. (2006). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 22 Tahun.

Depdiknas. (2007). Standart isi tingkat SD/MI. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional, Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi.

Firmansyah, H. (2009). Hubungan motivasi berprestasi siswa dengan hasil belajar pendidikan jasmani. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 6, 30–33.

Gandasari, F. G. (2019). Pengembangan model pembelajaran tematik pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan untuk sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 15(1), 22–27.

Gunarsa, S. D. (1989). Psikologi remaja. Jakarta: Gunung Agung.

Irwanto, dkk. (1991). Psikologi umum. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Kadir, A. (2012). Dasar-dasar pendidikan. Jakarta: Prenada Media.

Kemendikbud. (2014). Permendikbud No.13 tentang pedoman pelaksanaan pembelajaran. Jakarta: Kemendikbud.

Mahendra, A. (2000). Bola tangan. Depdiknas.

Nizamuddin, dkk. (2021). Metodologi penelitian kajian teoritis dan praktis bagi mahasiswa. Riau: Dotplus Publisher.

Purwanto, N. (2006). Psikologi pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Purwanto, N. (2017). Psikologi pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Rahayu, R., dkk. (2020). Implementasi model pembelajaran pada olahraga permainan bola tangan. PAJU: Physical Activity Journal, 1(2). https://doi.org/10.20884/1.paju.2020.1.2.2172

Ramadhani, R., dkk. (2020). Belajar dan pembelajaran: Konsep dan pengembangan. Medan: Yayasan Kita Menulis.

Sanggarwati, E. P., dkk. (2020). Modifikasi permainan bola tangan untuk meningkatkan kemampuan melempar bola siswa kelas V SDN Tandes Kidul Kecamatan Tandes Kota Surabaya. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia, 9(2). https://doi.org/10.23960/jppk.v9.i2.202001

Setyawan, B. (2023). Model modifikasi permainan bola tangan sebagai materi pembelajaran pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan untuk meningkatkan kedisiplinan dan kerjasama peserta didik [Tesis]. Universitas Negeri Yogyakarta.

Sugihartono, dkk. (2013). Psikologi pendidikan. Yogyakarta: UNY Press.

Syahruddin. (2020). Permainan bombardier dalam pembelajaran pendidikan jasmani. Grobogan: CV. Sarnu Untung.

Yulita. (2016). Pengembangan permainan bola tangan gawang pantul untuk pembelajaran penjasorkes. Jurnal Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi (Penjaskesrek), 3(2).

Published

2024-09-18

How to Cite

Moh. Hamdani, Sasminta Christina Yuli Hartati, & Supriyanto Supriyanto. (2024). Penerapan Modifikasi Permainan Bola Tangan untuk Meningkatkan Motivasi Siswa Kelas XI-8 dalam Pembelajaran PJOK SMAN 1 Gedangan. Simpati, 2(4), 53–64. https://doi.org/10.59024/simpati.v2i4.937

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.