Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Model Pelatihan Kooperatif Tipe STAD (Student Teams Achievement Division)

Authors

  • Ike Meylani Nur Sholikah Universitas Wijaya Kusuma Surabaya
  • Anik Kirana Universitas Wijaya Kusuma Surabaya
  • Fitria Indahwati SMA Negeri 9 Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.59024/simpati.v2i4.935

Keywords:

Learning Models, STAD, Learning Outcomes

Abstract

Employing the syntax of the Cooperative Education Model more especially, the School Teams Achievement Departments (STAD) type this study intends to enhance students' learning results. There are three phases to this study's methodology, which is based on Classroom Action Research (CAR): pre-cycle, cycle 1, and cycle 2. Participating in this study were 37 students in their last year of high school at SMA Negeri 9 Surabaya in 2023–2024. Students' mathematical learning outcomes show a substantial improvement, according to the data. With each cycle, students' performance improved. Mastery was attained by 32.4% of students in the pre-cycle, 43.2% in cycle I, and 62.1% in cycle 2. This research provides strong evidence that the STAD type of collaborative education model improves students' performance in eleventh grade.

 

References

Abarang, Noerzalina., & Delviany . (2021). Peningkatan Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Model Pelatihan Problem Based Learning (PBL). Jurnal Pendidikan dan Profesi Guru , 1 (2), 1–10.

Asmedy. (2021). Pengaruh Model Pelatihan Kooperatif Tipe STAD terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ainara: Jurnal Penelitian dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan , 2 (2), 108-113.

Fathurrohman, Muhammad. (2107). Alternatif model pelatihan inovatif untuk desain pelatihan yang menyenangkan . Yogyakarta: AR-RUZZ MEDIA.

Herafa, Darmawan. (2023). Efektivitas Model Pelatihan Talking Chips dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. TUNAS: Jurnal Pendidikan Biologi , 4 (1), 83-99.

Indofah, AV & Hasanudin, C. (2023). Persepsi Siswa terhadap Pelajaran Matematika yang Sulit dan Menakutkan. Prosiding Seminar Nasional Daring , 1110-1113.

Junistira, DD (2022). Penerapan Model Pelatihan Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V pada Mata Pelajaran IPS. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(2), 533–540. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i2.440

Mustakim, Ahmad. (2023). Model Pelatihan Kuantum untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa MTs. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas , 1 (1), 6-10.

Muthoharoh, Nurul Badriyatul. (2017). Pengaruh model pelatihan kooperatif “Think pair share (TPS)” terhadap hasil belajar bahasa Inggris. Jurnal SAP . 2 (1) (https//journal,ippmunindra.ac.id/index.php/SAP/article/view/1509, diakses 14 Juli 2019).

Rhamayanti, Y. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Matematika dan Respon Siswa Melalui Pelatihan Kooperatif Tipe STAD dengan Metode Penemuan Terbimbing. Edumatika: Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika . 2 (1). / https://doi.org/10.32939/ejrpm.v2i1.244

Sinatra, Y. (2014). Peningkatan Hasil Belajar Matematika melalui Metode Discovery Learning. Sinteks: Jurnal Teknik . 3 (1). 786-793.

Slavin, RE (2012). Aplikasi Pelatihan Kooperatif di Kelas. Dalam KR Harris, S. Graham, T. Urdan, AG Bus, S. Major, & HL Swanson (Eds.). Buku Pegangan Psikologi Pendidikan APA. 3 (1). 359–378. https://doi.org/10.1037/13275-014

Sudana, IPA, & Wesnawa, IGA (2017). Penerapan Model Pelatihan Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA . Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar . 1(1). https://doi.org/10.23887/jisd.v1i1.10128

Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D . Bandung: Alfabeta, CV.

Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Suttrisno, Suttrisno. (2023). Peningkatan Hasil Belajar PPKN Melalui Model Pelatihan Kooperatif Tipe Student Team Achievement Division Plus di Madrasah Dasar. SITTAH: Jurnal Pendidikan Primart , 4 (1), 1-12. http://dx.doi.org/10.30762/sittah.v4i1.550 .

Vedianty, ASA, dkk. (2022). SWEET: Matematika, analisis, dan komunikasi matematika. Bagaimana kepercayaan diri siswa? AMCA Journal of Education and Behavioral Chang . 2 (2).

Wahanani, S. (2016). Penerapan Pendekatan Pelatihan Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar PKn pada Siswa Sekolah Dasar. Tarbawi: Jurnal Pendidikan Islam, 13 (2), Artikel 2. https://doi.org/10.34001/tarbawi.v13i2 .592

Yasir, Muhammad & Karlina, Elin. 2015. Pengaruh model pelatihan STAD terhadap hasil belajar mata pelajaran akuntansi, Jurnal Pendidikan , 4 (1): 53- 65.

Published

2024-09-17

How to Cite

Ike Meylani Nur Sholikah, Anik Kirana, & Fitria Indahwati. (2024). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Model Pelatihan Kooperatif Tipe STAD (Student Teams Achievement Division). Simpati, 2(4), 46–52. https://doi.org/10.59024/simpati.v2i4.935

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.