Analisis Kesalahan Gaya Berbahasa Pada Sosial Media Instagram Dalam Caption dan komentar

Authors

  • Ima Nur Rezgina Universitas Langlangbuana, Kota Bandung, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59024/simpati.v1i2.166

Keywords:

Language misunderstanding; social media; various languages.

Abstract

This study aims to describe the forms of language errors found on Instagram social media. Analysis of language errors is a method or work step that is commonly used by esearchers or language teachers to collect data, identify errors, explain errors, classify errors and  valuate the seriousness of language errors. The use of language on social media on Instagram  as a means of daily communication, one of which  is  to comment  and text.  Various languages  are  used in  communication, including Indonesian, regional languages, various languages, and  foreign languages. This study aims to  describe  the  form  of  misuse  of  Indonesian  on  Instagram  and  to describe  the  forms  of misunderstanding  of  the  use  of  Indonesian  on  Instagram.  This  research  method  uses qualitative descriptive because in this study the researcher identifies language errors that are on social media, especially on Instagram. The results showed the ineffectiveness of language users  carried  out  by  Instagram  social  media  users  in  the  form  of  using  Indonesian,  (1) spelling errors (2) use of diction (3) grammatical structural errors. There are also forms of misunderstanding  in the  use  of Indonesian  on  Instagram  (1)  variations  of  Indonesian  and English (2) variations of Indonesian with slang, English, local languages.

References

Saputra, D. A. (2016) ‘Analisis Gaya Bahasa dan Moralitas dalam Novel Sala

Lelimengan Karya Suparto Brata’, Jurnal Program Studi Pendidikan Bahasa

dan Sastra

Chaer, Abdul dan Leonie Agustina. Sosiolinguistik Perkenalan Awal .Jakarta: Rineka

Cipta,2

Chaer, Abdul. 2007. Lingustik Umum. Jakarta: Rineka Cipta.

Nababan, P.W.J. 1993. Sosiolinguistik: Suatu Pengantar. Jakarta: Gramedia Pustaka

Utama.

Wulandari, Linda S. “Penggunaan-bahasa-alay-dalam-jejaring-sosial-http://bahasa

kompasiana.com/2012/09/05 (diunduh pada 15 desember 2015)

Moleong, Lexy J. 2004. Mahsun , MS. 2005. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung:

Rosdakarya

Isnaini, H. (2023). Semesta Sastra (Studi Ilmu Sastra): Pengantar Teori, Sejarah, dan Kritik. Bandung: CV Pustaka Humaniora.

Wirahayunim, Kade. 2019. “Penilikan Kesalahan Berbahasa Indonesia yang Baik dan

Benar dalam Konteks Sosial-Masyarakat Di Ruang Publik”. Jurnal Penelitian

dan Pengembangan Sains dan Humaniora. 3(1): 68-76. DOI.

https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JPPSH

Amaliah, Rosdiana Lilis. 2020“ Ketidakefektifan Kalimat Pada Caption Instagram

Suryawin, P. C., Wijaya, M., & Isnaini, H. (2022). Tindak Tutur (Speech Act) dan Implikatur dalam Penggunaan Bahasa. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniiora dan Ilmu Pendidikan, Volume 1, Nomor 3, 29-36.

Nafisah, Saidatun, Budiarso Iwan. 2020. “Pembentuk Kata Pada Istilah Khas Di

Instagram Dengan Unsur Bahasa Inggris”. DEIKSIS. 12(1): 75-91. DOI.

https://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/Deiksis/article/view/4466

Yuliana, Margaretha Evi, Widi Nugrahaningsih. 2019. “ Penggunaan Kata Tidak

Baku di Media Sosial Instagram”. Indonusa conference on technology and social

science .1

Handono, Pambajeng Yudo. 2018. “Gaya Bahasa Berkomentar Dalam Akun

Instagram (Mimi Peri Rapunchelle)”. Linguista. 2(2): 97-105. DOI. http://e-

journal.unipma.ac.id/index.php/linguista

Kusmantom, Hari, Harun Joko Prayitno, Dan Laili Etika Rahmawati. 2019.

Downloads

Published

2023-04-26

How to Cite

Ima Nur Rezgina. (2023). Analisis Kesalahan Gaya Berbahasa Pada Sosial Media Instagram Dalam Caption dan komentar. Simpati, 1(2), 137–149. https://doi.org/10.59024/simpati.v1i2.166