STRATEGI PENINGKATAN KUALITAS PELAYANAN DI LABORATORIUM RUMAH SAKIT UMUM BAHTERAMAS PROVINSI SULAWESI TENGGARA TAHUN 2023

Authors

  • Mita ADM Rumah Sakit
  • Fajar Kurniawan Program Studi S1 ADM Rumah Sakit
  • Fitri Kurniawati Program Studi S1 ADM Rumah Sakit

DOI:

https://doi.org/10.59024/jis.v1i1.394

Keywords:

Service Quality Improvement Strategy

Abstract

The purpose of this research is to improve the quality of service strategy in the laboratory of the Umu Bahtermas Hospital, Southeast Sulawesi Province. This type of research is quantitative by describing the results of Importance Performance Analysis (IPA) and Customer Satisfaction Index (CSI). The sample in this study were 95 respondents. Research using SPSS software and Windows software. The results of the analysis show that in the Importance Performance Analysis (IPA) results there are 4 attributes that need to be improved, namely: The laboratory provides a place for washing hands, Timeliness of service (time of registration), laboratory personnel respond patiently to each patient's questions and officers are able to provide solutions to problems experienced by patients. In the analysis of the Customer Satisfaction Index(CSI) it is known that the level of patient satisfaction is 82.75 with the category of Very Satisfied CSI criteria. Bahteramas General Hospital in Southeast Sulawesi Province pays more attention to the existing facilities in the laboratory and improves the quality of good service to patients.

References

Adjision, M. R. (2020). Strategi Rumah Sakit Umum Daerah Dalam Peningkatan Kualitas Pelayanan Kesehatan di Kabupaten Halmahera Timur Provinsi Maluku Utara. Kesehatan Masyarakat, 4(1), 88–100.

Antari, N. K. N. (2019). Gambaran kepuasan pasien rawat jalan terhadap pelayanan kesehatan di UPT Kesmas Payangan, Gianyar, Bali. Intisari Sains Medis, 10(3), 492–496. https://doi.org/10.15562/ism.v10i3.428

Arisanti, D., Rianto, M. R., & Harimuswarah, M. R. (2020). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan Laboratorium Klinik terhadap Kepuasan Pasien Rawat Jalan di RSUD Labuang Baji Makassar Tahun Analysis of the Effect of Quality of Clinical Laboratory Services on Outpatient Satisfaction at Labuang Baji Hospital Makassa. 10, 83–94.

Badan Pusat Statistik Provinsi Sulawesi Tenggara. (2021).

Batti, P. (2020). Analisis ketanggapan pemenuhan hak dan hubungannya dengan kepuasan pasien instalasi rawat jalan rumah sakit di indonesia (analisis data risnakes 2017).

Hidayat, F. N. P. (2020). Analisis Tingkat Kepuasan Nasabah Terhadap Kualitas Pelayanan BRI Syari’ah Dengan Metode Importance Performance Analysis (IPA) dan Customer Satisfaction Index (CSI).

Hinaoli, S. D. (2019). Tingkat Kepuasan Pasie Umum Rawat Jalan Di Laboratorium Badan Layanan Umum Daerah (BLUD) Rumah Sakit Umum Daerah (RSUD) Dr. Ben MBOI RUTENG.

Kaharu, R., Handayani, L., & Dali, N. (2021). Tinjauan Kepuasan Pasien Terhadap Pelayanan Di Bagian Pendaftaran Rawat Jalan Di Puskesmas Berlian Kecamatan Paguyaman …. … Journal of Health …, I(I), 7–11.

Khaulla Miandi, R., & Peristiowati, Y. (2022). Pengaruh Akreditasi Untuk Meningkatkan Mutu Pelayanan dan Keselamatan Pasien di Rumah Sakit (Studi Sistematik Review). Jurnal Ilmiah Perekam Dan Informasi Kesehatan Imelda (JIPIKI), 7(1), 80–87. https://doi.org/10.52943/jipiki.v7i1.712

Mayro, S., Nugroho, E., & Simatupang, O. L. (2018). Gambaran Tingkat Kepuasan Pasien terhadap Pelayanan FNAB di Laboratorium Patologi Anatomi RSUD Abdul Wahab Sjahranie Samarinda Tahun 2018 The Level of Patient Satisfaction on Fnab Services in Anatomical Pathology Laboratory of Abdul Wahab Sjahranie Samari. Jurnal Penelitin Dan Pengembangan Pelayanan Kesehatan, 2(3), 198–206.

Nangi, M. G. (2020). Pasien Rawat Jalan Di Puskesmas Poasia Kota Kendari. 3(1).

Profil RSU Bahteramas Provinsi Sulawesi Tenggara. (2021).

Rajab, M. Al, Kurniawan, F., & Harun, M. F. (2023). The Effect of Burnout on the Performance of Nurses at Aliyah I Hospital in Kendari City in 2023. International Journal Of Health Science Vol, 3(2), 9–17. ejurnal.politeknikpratama.ac.id/index.php/ijhs/article/view/1552

Sangkot, H. S., Latifah, U., Endang, P., Dewi, S., Suryandari, H., & Wijaya, A. (2022). Analisis Pengaruh Kepuasan Pasien Rawat Jalan Terhadap Minat Kunjungan Ulang Di RS X Kota Madiun. 10.

Setyaningsih, R., & Diyono, D. (2020). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kejadian Diare Pada Balita. KOSALA : Jurnal Ilmu Kesehatan, 8(2), 63–70. https://doi.org/10.37831/jik.v8i2.190

Sumenge, D., Ode, W., Ali, M., & Agustien, L. (2020). Tingkat Kepuasan Pasien Rawat Jalan di Laboratorium RSUD Kabupaten Sorong. PROSIDING Seminar Nasional Tahun 2020.

Suwito, J. (2018). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada CV Global AC Banjarbaru. วารสารวิชาการมหาวิทยาลัยอีสเทิร์นเอเชีย, 4(1), 88–100.

Tambunan, E. (2021). Hubungan Kualitas Pelayanan Kesehatan Dengan Tingkat Kepuasan Pasien Rawat Jalan Di Wilayah Kerja Puskesmas AEK Batu.

Downloads

Published

2023-06-22

Issue

Section

Articles