SYSTEMATICS LITERATURE REVIEW: Eksplorasi Etnomatematika Perhitungan Hari Baik pada Aktivitas Masyarakat

Authors

  • Muchamad Ari Choirudin Universitas Indraprasta PGRI
  • Arfatin Nurrahmah Universitas Indraprasta PGRI

DOI:

https://doi.org/10.59024/jis.v3i1.1110

Abstract

Mathematics is one of the important subjects to be applied in daily life. This mathematical concept can be combined with culture, one of which is ethnomathematics. This ethnomathematics always relates the concept of mathematics to the culture applied in daily life. One of them is the calculation of good days, this calculation applies mathematical concepts including: addition, subtraction, division, number patterns, modulos and others. This article aims to take a deeper look at the application of ethnomathematical concepts by looking at the results of previous journal reviews. The method used in this study is the Systematic Literature Review (SLR) method. The Systematic Literature Review method is used to identify, evaluate, and interpret all research in various fields with interesting topics with specific research questions. Data collection was carried out by reviewing articles on ethnomathematics of good day calculations published in the 2020-2024 period. The result of this study is the existence of ethnomathematics of good day calculation where the concept of mathematics is contained in every work and activity of society.

References

Aditya, D. Y., Solihah, A., & Kamali, A. S. (2022). Sistem Operasi Matematika dalam Kebudayan Masyarakat Sragen Jawa Tengah. Jurnal PEKA (Pendidikan Matematika), 5(2), 79-89.https://doi.org/10.37150/jp.v5i2.1556

Andriani, S., & Septiani, I. (2020). Etnomatematika motif ceplokan batik yogyakarta dalam peningkatan pemahaman konsep matematika siswa. Delta: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 8(1), 81-92. https://doi.org/10.31941/delta.v8i1.966

Andriono, R. (2021). Analisis peran etnomatematika dalam pembelajaran matematika. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(2).

Anggraeni, S., & Hakim, A. R. (2024). Studi Literatur: Kajian Etnomatematika Pada Tradisi Perhitungan Weton Dalam Konteks Membangun Rumah. Himpunan: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Matematika, 4(2), 271-280.

Aryanto, A. (2023). Etnomatematika Pada Penentuan Hari Baik dalam Tradisi Membangun Rumah Jawa. Sutasoma: Jurnal Sastra Jawa, 11(2), 142-152. https://doi.org/10.15294/sutasoma.v11i2.69594

Eliza, N., & Pujiastuti, H. (2022). Studi etnomatematika: Penentuan tanggal masyarakat baduy dan hubungannya dengan konsep aljabar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Al Qalasadi, 6(1), 90-99. https://doi.org/10.32505/qalasadi.v6i1.4270

Herawati, A., Alvionita, K., & Syukur, T. (2022). Eksplorasi Kajian Etnomatematika pada Rumah Adat Dulohupa Gorontalo. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 5,335-345.https://journal.unnes.ac.id/sju/prisma/article/view/54616

Irmalasari, D., Sampoerno, P. D., & Makmuri, M. (2021). Studi Etnomatematika: Eksplorasi Konsep-Konsep Teorema Pythagoras Pada Budaya Banten. Teorema: Teori dan Riset Matematika, 6(2). http://dx.doi.org/10.25157/teorema.v6i2.5472

Lestari, F. D. A., Lystia, S. N., & Prasetyo, D. A. B. (2020). Etnomatematika Pada Tradisi Pernikahan Masyarakat Desa Giring Kecamatan Paliyan. Prosiding Sendika, 6(2).

Mariana, N. EKSPLORASI KONSEP MATEMATIKA SEKOLAH DASAR PADA PENANGGALAN JAWA DALAM BINGKAI ETNOMATEMATIKA. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar.Vol, 11 No. 7

Maryani, A., Supratman, S., & Setialesmana, D. (2022). Studi etnomatematika aktivitas menghitung hari baik dalam pernikahan masyarakat Kampung Adat Pulo. JP3M (Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pengajaran Matematika), 8(1), 73-84. https://doi.org/10.37058/jp3m.v8i1.4468

Mulyani, E., & Prabawati, M. N. (2023). Rumah Adat Kampung Naga Ditinjau Dari Perspektif Etnomatematika. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 12(1), 1006-1017. http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v12i1.6604

Nurfadilah, A., Hakim, A. R., & Nurropidah, R. (2022). Systematic Literature Review: Pembelajaran Matematika pada Materi Luas dan Keliling Segitiga. POLINOMIAL: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 1-13. https://doi.org/10.56916/jp.v1i1.33

Patri, S. F. D., & Heswari, S. (2022). Etnomatematika dalam seni anyaman Jambi sebagai sumber pembelajaran matematika. Jurnal Inovasi Penelitian, 2(8), 2705-2714. https://doi.org/10.47492/jip.v2i8.1150

Rizal, F., Muzdalipah, I., & Muslim, S. R. (2023). Study Ethnomathematics: Eksplorasi Sistem Penanggalan pada Kalender Bilangan Peteuy di Kampung Adat Kuta, Kabupaten Ciamis, Jawa Barat. Jurnal Kongruen, 2(3), 131-141.

Saputra, M. A. A., Maula, E. M., & Sari, N. H. M. (2024, November). Eksplorasi Etnomatematika pada Perhitungan Padewasan dalam Tradisi Penentuan Hari Baik-Buruk di Bali: Etnomatematika. In SANTIKA: Seminar Nasional Tadris Matematika (Vol. 4).

Sari, T. A. M., Sholehatun, A. N., Rahma, S. A., & Prasetyo, R. B. (2021). Eksplorasi Etnomatematika pada Seni Batik Madura dalam Pembelajaran Geometri. Journal of Instructional Mathematics, 2(2), 71-77. https://doi.org/10.37640/jim.v2i2.1032

Septia, T., Handayani, U. F., & Ramadhan, M. R. (2024). Study of Javanese Cultural Weton Significance Through Falak Science: An Ethnomathematical Analysis. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 17-26. https://doi.org/10.31980/plusminus.v4i1.1644

Sulaiman, H. (2021). Eksplorasi etnomatematika pada proses penentuan hari sakral desa sambeng di kabupaten Cirebon. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 10(1), 140-152. https://doi.org/10.25273/jipm.v10i1.8812

Downloads

Published

2025-01-10

Issue

Section

Articles