ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA SISWA DI JABODETABEK: PENDEKATAN SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW
DOI:
https://doi.org/10.59024/jis.v3i1.1099Keywords:
Problem-Solving Skills; Innovative Learning; Mathematics Education.Abstract
Mathematical problem-solving skills are essential for students, yet research indicates these skills remain low in the Jabodetabek area. This study aims to analyze the factors causing this issue and explore innovative learning approaches such as Problem-Based Learning (PBL) and Realistic Mathematics Education (PMR). The research method employed literature analysis, referencing various related studies. The findings reveal that low problem-solving skills stem from traditional teaching methods, low student motivation, limited use of technology, and inadequate learning facilities. PBL and PMR were proven effective in improving problem-solving abilities by actively engaging students and connecting mathematics to real-life contexts. In conclusion, implementing innovative approaches supported by teachers, technology, and educational policies can significantly enhance students' mathematical problem-solving skills.
References
Eunike S, V., & Kaluge, L. (2024). Pengaruh Efikasi Diri, Komunikasi Matematika, Dan Keterampilan Berhitung Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Peserta Didik Kelas I SD Di Gading Serpong, Tangerang. Journal on Education, 6(2), 15537–15543. https://doi.org/10.31004/JOE.V6I2.5441
Fitriani, A. M., Huliatunisa, Y., & Azhar, S. (2021). Pengaruh Penggunaan Metode Diskusi Terhadap Hasil Belajar Matematika Di Kelas Iv Sdn Doyong 04 Tangerang. BINTANG: Jurnal Pendidikan Dan Sains, 3(3), 438–448. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/bintang
Fitriani, L. D. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Creative Problem Solving Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Soal Cerita Interpretasi Data. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9(1). https://doi.org/10.20961/JKC.V9I1.53823
Heldawati, H., Yulianti, D., & Nurhanurawati, N. (2023). Pengembangan E-Modul Dengan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik (PMR) Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal Teknologi Pendidikan: Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pembelajaran, 8(2), 356–363. https://doi.org/10.33394/JTP.V8I2.6461
Hidayat, R., Siregar, E. Y., & Elindra, R. (2022). ANALISIS FAKTOR-FAKTOR RENDAHNYA KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA DI SMK SWASTA TERUNA PADANGSIDIMPUAN. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 5(3), 114–120. https://doi.org/10.37081/MATHEDU.V5I3.3944
Iqbal, M., & Junaidah, E. (2022). Strategi Guru Dalam Meningkatkan Karakter Islam Siswa di Madrasah Ibtidaiyah. TARQIYATUNA: Jurnal Pendidikan Agama Islam Dan Madrasah Ibtidaiyah, 1(2), 133–139. https://doi.org/10.36769/TARQIYATUNA.V1I2.286
Karlina Sari, S., Syaiful, S., & Anggereini, E. (2021). Pengaruh Penerapan LKPD Berdasarkan Kerangka Kerja TPACK Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SMP Ditinjau Dari Pemecahan Masalah. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 923–934. https://doi.org/10.31004/CENDEKIA.V5I2.576
Lasmanawati, A. (2021). Strategi pembelajaran self regulation dalam pemecahan masalah matematika. Humanika, 21(1), 1–16. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.29310
Liiman, M., Napitupulu, Ee., & Pendidikan Matematika Pascasarjana, P. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Pendekatan Contextual Teaching Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Disposisi Matematis Siswa SMP. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 60–71. https://doi.org/10.31004/CENDEKIA.V7I1.1844
Oktaviya, D., & Waluya, S. B. (2023). SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW: IMPLEMENTASI PROJECT BASED LEARNING TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA DITINJAU DARI RESILIENSI MATEMATIS. Prosiding Seminar Nasional Orientasi Pendidik Dan Peneliti Sains Indonesia, 2, 127–140. https://publishing.oppsi.or.id/index.php/SN/article/view/38
Praja, N. A., & Waluya, S. B. (2023). Systeamtic Literature Review: Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa pada Pembelajaran Problem Based Learning. Prosiding Seminar Nasional MIPATI, 2(1), 60–74. https://doi.org/10.33654/MIPATI
Saija, L. M. (2024). ANALISIS DAN UPAYA PENINGKATAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA SMP KELAS VII DAN VIII DALAM EMPAT TAHUN TERAKHIR. INSPIRAMATIKA, 10(2), 160–173. https://doi.org/10.52166/INSPIRAMATIKA.V10I2.8035
Satriawati, G., Mas’ud, A., Dwirahayu, G., Afgani Dahlan, J., & Cahya, E. (2022). ANALISIS KEMAMPUAN TECHNOLOGICAL PEDAGOGICAL CONTENT KNOWLEDGE (TPACK) MAHASISWA PROGRAM STUDI PENDIDIKAN MATEMATIKA PADA MATA KULIAH MICROTEACHING DI MASA PANDEMI COVID 19. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 8(1), 73–84. https://doi.org/10.24853/FBC.8.1.73-84
Setiawan, E., Maulana Muhammad, G., Muhamad Soeleman, & Studi Pendidikan Matematika, P., Suryakancana Jalan Muwardi, U., Pasir Gede Raya, K., & Barat, J. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Mahasiswa pada Mata Kuliah Teori Bilangan. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 61–72. https://doi.org/10.31980/MOSHARAFA.V10I1.641
Siagian, D. S., Salsabila, E., & Wiraningsih, E. D. (2023). Hubungan Model Discovery Learning dengan Strategi Konflik Kognitif terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 3(1), 159–174. https://doi.org/10.29303/GRIYA.V3I1.303
Simamora, M., & Winardi, Y. (2024). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN SMART TV DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI SEKOLAH MENENGAH PERTAMA BEKASI [DEVELOPMENT OF SMART TV LEARNING MEDIA IN MATHEMATICS EDUCATION AT A JUNIOR HIGH SCHOOL IN BEKASI]. JOHME: Journal of Holistic Mathematics Education, 8(1), 75–85. https://doi.org/10.19166/JOHME.V8I1.8228
Suciati, I., Mailili, W. H., & Hajerina, H. (2022). IMPLEMENTASI GEOGEBRA TERHADAP KEMAMPUAN MATEMATIS PESERTA DIDIK DALAM PEMBELAJARAN: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 7(1), 27–42. https://doi.org/10.25157/TEOREMA.V7I1.5972
Sutomo, W. A. B., & Turmudi. (2024). SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW: TREN PENELITIAN PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA. Prosiding Mahasaraswati Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 3(1), 491–505. https://e-journal.unmas.ac.id/index.php/Prosemnaspmatematika/article/view/8901
Tsabita, R., & Sugandi, M. S. (2022). Analisis Kesenjangan Kepuasan dalam Pemanfaatan Situs Layanan Kesehatan di Indonesia. Jurnal Ilmu Komunikasi, 19(3), 321–340. https://doi.org/10.31315/JIK.V19I3.4228
Unaenah, E., Ayumi, A., Nuraulia, D., & Sundari, L. (2023). KONSEP MATEMATIKA SISWA DALAM MENUNTASKAN PERMASALAHAN BANGUN DATAR. Seroja : Jurnal Pendidikan, 2(4), 128–138. https://doi.org/10.572349/SEROJA.V2I4.812
Wisnu Nata, I. K., Suarni, N. K., & Margunayasa, I. G. (2024). Tinjauan Pustaka Sistematis: Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau dari Kecerdasan Emosional. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(2), 581–588. https://doi.org/10.51169/IDEGURU.V9I2.862
Zahra, P., Gresinta, E., & Pratiwi, R. H. (2021). Pengaruh Kecerdasan Intrapersonal Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah pada Mata Pelajaran Biologi. EduBiologia: Biological Science and Education Journal, 1(1), 48. https://doi.org/10.30998/edubiologia.v1i1.8087
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JURNAL ILMIAH RESEARCH AND DEVELOPMENT STUDENT
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.