Implementasi Sikap Jujur untuk Meningkatkan Perilaku Sosial Siswa Prespektif Akhlak Tasawuf di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.59024/jis.v3i1.1064Keywords:
Sufism Morals, Social Behavior, Honest AttitudeAbstract
This article discusses the implementation of an honest attitude to improve student behavior in elementary schools from a Sufism moral perspective. The method used is a literature review, in which the author searches for books or journals that are relevant to the topic being discussed. In Sufism, honesty reflects integrity and responsibility. Teachers as role models and collaboration with parents play a very important role in this process. Steps that can be taken include setting an example, motivating students to prioritize honesty, and integrating the value of honesty in daily activities. Challenges such as social influences and academic pressure can be overcome by strengthening the role of teachers and collaboration with parents. With an honest attitude, you can establish harmonious social relations. This approach is in line with Sufism teachings which emphasize honesty in life
Keywords: Sufism Morals, Social Behavior, Honest Attitude.
References
Akhwan, M. (2014). Pendidikan karakter: konsep dan implementasinya dalam pembelajaran di Sekolah/Madrasah. El-Tarbawi, 8(1), 61-67.
Al Hazmi, A. R. (2023). KONSEP PENDIDIKAN AKHLAK BAGI PESERTA DIDIK DALAM PERSPEKTIF SYEKH ABDUL QADIR AL-JAILANI. MUMTAZ: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 056-076.
Ilallah, M., Ali, M., & Fakih, A. (2022). Konsep Akhlak Tasawuf Dalam Proses Pendidikan Islam. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Pengetahuan, 2(4), 306-317.
Ilfina, F. S. C., & Soleh, A. K. (2024). Tasawuf Amali. Maliki Interdisciplinary Journal (MIJ), 2(2), 272-277.
Imanda, N., Habibah, S., & Hajidin, H. (2019). Upaya Guru dalam Menerapkan Sikap Jujur Siswa Kelas IV B di SD Negeri Unggul Lampeuneurut. Elementary Education Research, 4(1).
Jurnal, P. G. S. D. Universitas PGRI Yogyakarta, 2018. Definisi, Tujuan, dan Fungsi Pendidikan.
Mulyawati, Y., Marini, A., & Nafiah, M. (2022). Pengaruh empati terhadap perilaku prososial peserta didik sekolah dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 12(2), 150-160.
Nurjanah, S. S., Oktaviani, P., Rahman, D. S., & Nurseha, A. (2024). Konsep Keteladanan Nabi dalam Pembentukan Akidah Akhlak Anak Tingkat Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1).
Ramadani, S., & Sofa, A. R. (2025). Kejujuran dalam perspektif pendidikan Islam: Nilai fundamental, strategi implementasi, dan dampaknya terhadap pembentukan karakter santri di pesantren. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 3(1), 193-210.
Rokhimah, S., Khoir, M. A., & Anshory, M. I. (2023, August). IMAM GHOZALI’S TEACHING PRINCIPLES. In Proceeding of International Conference of Islamic Education (Vol. 1, pp. 247-254).
Schaeffer, E. F. (1999). It's time for schools to implement character education. NASSP Bulletin, 83(609), 1-8.
Setiawan, W., Fatarib, H., & Hayati, S. Akhlak Tasawuf: Upaya Meraih Akhlak Mulia Dan Berkarakter.
Sholeha, S., & Sofa, A. R. (2025). Konsep etika keutamaan dalam tasawuf Abdul Qadir Al-Jailani dan pengaruhnya terhadap terbentuknya akhlak manusia. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 3(1), 176-186.
Stoll, S. K., & Beller, J. M. (1998). Can character be measured?. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 69(1), 19-24.
Suhandi, A. M., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2022). Penerapan Perilaku Jujur Melalui Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di Sekolah Dasar. Academy of Education Journal, 13(1), 40-50.
Suriansyah, A. (2011). Landasan pendidikan.
Triatmanto, T. (2010). Tantangan implementasi pendidikan karakter di sekolah. Cakrawala Pendidikan, (3), 82363.
Utami, R. D. (2016). Membangun karakter siswa pendidikan dasar muhammadiyah melalui identifikasi implementasi pendidikan karakter di sekolah. Profesi Pendidikan Dasar, 2(1), 32-40.
Vernanda, D. A., Putri, F. A., Lestari, K. P., & Damariswara, R. (2023). Nilai Nilai Karakter Dalam Lirik Lagu Husein Mutahar Pada Buku Siswa Sekolah Dasar. JISPENDIORA Jurnal Ilmu Sosial Pendidikan Dan Humaniora, 2(2), 80-90.
Zubaedi, M. A. (2015). Desain Pendidikan Karakter. Prenada Media.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JURNAL ILMIAH RESEARCH AND DEVELOPMENT STUDENT
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.