Meningkatkan Mahārah Al-Kitābah Dengan Pembelajaran Kaligrafi
DOI:
https://doi.org/10.59024/jipa.v3i1.986Keywords:
Calligraphy; Mahārah Al-Kitābah; Beauty; Interest .Abstract
This research aims to improve students' Mahārah Al-Kitābah (writing ability) through learning calligraphy. The problem raised was the low writing skills of students in elementary schools, which had an impact on their ability to convey ideas and information effectively. This research used an experimental method with a pre-test and post-test design, involving two groups of students: one group who were taught to write using calligraphy techniques and a control group who followed conventional learning. Research findings showed that the group that received calligraphy learning experienced significant improvements in Mahārah Al-Kitābah compared to the control group. The average post-test score of the calligraphy group increased by 30% compared to the pre-test, indicating the effectiveness of this method in improving writing skills. The implications of this research indicate that integrating calligraphy learning in the curriculum can be an effective strategy for improving students' writing skills, as well as fostering their interest and love for the art of writing. In addition, the results of this research can be a reference for educators in designing more innovative and interesting teaching methods to improve Arabic language skills in schools.
References
Ainun, N.A.(2022).Penggunaan Seni Kaligrafi Dalam Pembelajaran Keterampilan Menulis (Mahārah Kitabah ). Tifani, 2(1), 55–60.
Amin, M. (2023). Peningkatan Kemampuan Mahārah Kitabah Dengan Metode Insyaiyah Melalui Model Pembelajaran Konstektual Pada Siswa Kelas XII IPA MAN 3 Balangan. Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 3(1), 38–48.
Belen, S., Rakib, M. T., Sahabu, A., Takome, A. K., Adam, A., Studi, P., Bahasa, P., & Iain, A. (2024). PEMBELAJARAN BAHASA ARAB PROBLEMATIKA DAN SOLUSI PADA MAHASISWA SEMESTER II KELAS PBA 2 IAIN TERNATE Bahasa Arab merupakan salah satu program studi Pendidikan Bahasa Arab. Jurnal Pasifik Pendidikan, 03(02), 80–88.
Diah Rahmawati As’ari. (2010). Strategi dan Metode Pembelajaran Bahasa Arab. Konferensi Nasional Bahasa Arab I, 1, 113–120. http://eprints.walisongo.ac.id/355/1/UmiHanik_Tesis_Coverdll.pdf Fajriah.(2017).StrategiPembelajaranMahārahKitabahpadaTingkat Ibtidaiyah.Pionir:Jurnal Pendidikan, 6(2), 36.
HASTANG, H. (2019). Upaya Optimalisasi Mahārah Kitabah Melalui Model Pembelajaran Berbasis Proyek Pada Materi Al-Jumlah. Didaktika, 12(1), 62. https://doi.org/10.30863/didaktika.v12i1.176Hidayati, L. (2017). PEMBELAJARAN SENI KALIGRAFI ARAB (KHAT) DALAM MELATIH MAHĀRAH AL-KITĀBAH DI MTs MINAT KESUGIHAN CILACAP. 1–83.
Khairani, H., Mumtazah Nasution, M., Garzita, R. V., Wulandari, T., & Nasution, S. (2024). Analisis Hubungan Antara Minat Kaligrafi Dengan Keterampilan Menulis Arab Mahasiswa Pendidikan Bahasa Arab UIN Sumatera Utara. 4(1), 2774–6100.
Kurniawan, I., Hamat, A. Al, & Kattani, A. H. Al. (2021). Metode Pembelajaran Kreatif Mata Pelajaran Bahasa Arab Untuk Kelas 1 Sekolah Dasar Islam. Idarah Tarbawiyah: Journal of Management in Islamic Education, 2(1), 13. https://doi.org/10.32832/itjmie.v2i1.3426
Munawarah,&Zulkiflih.(2021).PembelajaranKeterampilanMenulis(MahārahAl-Kitābah) dalamBahasaArab.LoghatArabi:JurnalBahasaArabDanPendidikanBahasaArab, 1(2), 22. https://doi.org/10.36915/la.v1i2.15
Nafilah, F., Zahra, A., Nasution, S., & Zunaidi, P. (2024). Efektivitas Pembelajaran Bahasa Arab dalam Penguatan Mahārah Kitabah Siswa : Studi Kasus Sekolah MTs Taman Pendidikan Islam. 8, 30890–30895.
Nujaima, I. (2024). Implikasi Ketiadaan Mata Pelajaran Kaligrafi Arab Terhadap Kemampuan Menulis Bahasa Arab Siswa di Sekolah Mengenah Atas (SMA) Negeri 2 Percut Sei Tuan Deli Serdang Sumatera Utara. Jurnal Sathar, 2(1), 36–46. https://doi.org/10.59548/js.v2i1.144
Permana, S. N., & Nasution, Z. (2024). Evaluasi Program Kaligrafi dalam Pembelajaran Agama Islam di MAS YP Miftahul Ulum Dolok Masihul. 5(5), 1992–2003.
Salsabyila, S. N., Putri, T., Marwanda, T. S., Marpaung, M. H. E., & Nasution, S. (2023). Peningkatan Mahārahtul Kitabah Dengan Pembelajaran Kaligrafi di Pondok Pesantren Modern Darul Arafah Raya Medan. Counselia; Jurnal Bimbingan Konseling Pendidikan Islam, 4(2), 181–190. https://doi.org/10.31943/counselia.v4i2.119
Sanjaya, M. B. (2023). SEJARAH ILMU KALIGRAFI DALAM ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA. 1(1). https://doi.org/https://doi.org/10.59548/je.v1i1.57
Tri Budi Arti, A., Nasfati, N., & Siagian, T. (2024). Perbandingan Antara Jenis Kaligrafi Klasik Dan Kaligrafi Kontemporer. Jurnal Ekshis, 2(1), 38–47. https://doi.org/10.59548/je.v2i1.129
WIASIH, Y. B. (2019). PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS HURUF ARAB DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI MTs MA’ARIF NU 1 WANGON KABUPATEN BANYUMAS SKRIPSI. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9).Wicaksana,A.(2016).Peningkatanmahārahkitābahdenganpembelajarankaligrafi:bagaimana relevansinya. Attanwir : Jurnal Keislaman Dan Pendidikan, 13(2), 134. https://medium.com/@arifwicaksanaa/pengertian-use-case-a7e576e1b6bf
Windra, M. (2023). Implementasi Pembelajaran Kaligrafi Dalam Meningkatkan Mahārah Al- KitabahSiswaMadrasahAliyah.IslamicEducationStudies:AnIndonesiaJournal,2(1), 1–7. https://doi.org/10.30631/ies.v2i1.6
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN KEBUDAYAAN DAN AGAMA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.