PENGARUH MEDIA RODA PUTAR PELANGI TERHADAP KEAKTIFAN BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN PKN DI KELAS III MIN 7 KOTA MEDAN

Authors

  • Siti Rubiah Dalimunthe Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Ramadhan Lubis Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Eka Yusnaldi Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.59024/jipa.v2i4.925

Abstract

The learning process is not innovative, especially in terms of the use of media, and learning becomes monotonous and uninteresting if a conventional approach is used. This is the motivation of this research. This has an impact on students' low interest in learning, which in turn causes them not to have many learning activities. In this research, researchers used a quantitative approach, and the type of research used was quasi-experiment. This data is collected using questionnaires, tests and instructions. The purpose of this research is to find out how students who receive Rainbow Spinning Wheel training differ from students who do not receive such training.The results of the research show that the use of rainbow spinning wheel media significantly changes the learning abilities of students in class III MIN 7 Medan City. This is shown by the average learning activeness score of students who use the Rainbow Spinning Wheel media of 80. On the other hand, the t test results obtained, 20.6 versus 16.74, indicate that the average learning activeness of students who do not use the Roda media Rainbow Spin is 71.78.

References

Aghni, R. I. (2018).Fungsi Dan Jenis Media Pembelajaran Dalam Pembelajaran Akuntansi.Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 16(1).https://doi.org/10.21831/jpai.v16i1.20173

Arsyad, A. (2017). Media Pembelajaran.

Bahri, S. (2017). Pengembangan Kurikulum Dasar Dan Tujuannya. Jurnal Ilmiah Islam Futura, 11(1), 15. https://doi.org/10.22373/jiif.v11i1.61

Eman Nataliano Busa. (2023). Faktor Yang Mempengaruhi Kurangnya Keaktifan Peserta Didik Dalam Kegiatan Pembelajaran Di Kelas. Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 2(2), 114–122. https://doi.org/10.55606/inovasi.v2i2.764

Fadilah, A., Nurzakiyah, K. R., Kanya, N. A., Hidayat, S. P., & Setiawan, U. (2023). Pengertian Media, Tujuan, Fungsi, Manfaat dan Urgensi Media Pembelajaran. Journal of Student Research (JSR), 1(2), 1–17.

Fitria, A., Suryadi, & Nurlaela, E. (2023).Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Media Group Card Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Sekolah Dasar.Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 2548–6950.

Gani,A. (2023). Paradigma Diferensiasi dalam implementasi kurikulum merdeka : konteks pembelajaran pendidikan agama islam di Sekolah dan Madrasah. El-Hikmah : Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan Islam, 17 (2), 169-1

Halifah, S., Palintan, T. A., & Sari, P. I. (2022). Pengembangan Bahasa Melalui Media Roda Putar Pada Kelompok B PAUD Terpadu AL-Madinah Kota Parepare.Anakta Journal, 1(2), 58–65.

Hanafy, Muh. S. (2014). Konsep Belajar Dan Pembelajaran. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 17(1), 66–79. https://doi.org/10.24252/lp.2014v17n1a5

Hariandi, A., & Cahyani, A. (2018). Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Menggunakan Pendekatan Inkuiri Di Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 3(2), 353–371. https://doi.org/10.22437/gentala.v3i2.6751

Indriani, E. D., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021).Karakteristik Media Pembelajaran dalam Pendidikan Kewarganegaraan Berbasis Pendidikan.Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2013), 11230–11235. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/2802%0Ahttps://www.jptam.org/index.php/jptam/article/download/2802/2402

Mardianto.(2014). Psikologi Pendidikan Landasan Untuk Pengembangan Strategi Pembelajaran.Medan : Perdana Publishing.

M. Arafat. L. (2018).Pembelajaran PPKn di SD/MI.Medan : Akash Sakti.

Nasution.T. (2022).Pendidikan Kewarganegaraan di SD/MI Studi Observasi.Medan :CV. Azka Pustaka.

Neliwati, S.Ag, M. Pd. (2018). Metodologi Penelitian Kuantitatif (Kajian Teori Dan Praktek). In CV. Widya Puspita (Issue 57). http://repository.uinsu.ac.id/8959/1/BUKU METODOLOGI PENELITIAN KUANTITATIF.pdf

Nurdiana, S. (2017). Psikologi Dan Pembelajaran Matematika. Pendidikan Dan Kependidikan, 2(1), 70–83.

Pertiwi, P. I., & Dewi, D. A. (2022). Kewarganegaraan Dalam Upaya Membangun Karakter. Jurnal Penelitian Ilmu Sosial Pendidikan, 2(6), 188–193. https://doi.org/10.56393/konstruksisosial.v1i12.275

Prasetyo, A. D., & Abduh, M. (2021).Peningkatan Keaktifan Belajar Siswa Melalui Model Discovery Learning Di Sekolah Dasar.Jurnal Basicedu, 5(4), 1717–1724. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/991

Prayoga, M. F., Safitri, D., Fahmi, F., & Damanik, M. H. (2021).Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division Untuk Mengetahuin Perbedaan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Motivasi Belajar Siswa.MES: Journal of Mathematics Education and Science, 6(2), 1–8. https://doi.org/10.30743/mes.v6i2.3096

Putri, S. I. O. (2020). Penggunaan Media Roda Putar terhadap Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan Anak Dengan Spektrum Autis.Jurnal Pendidikan Khusus, 1(1), 1–11.

Rambe, A. H., & Apriani, W. (2021). Minat Belajar Siswa Sd Terhadap Pkn Melalui Model Pembelajaran Bermain Peran. Nizhamiyah, 11(1), 90–97. https://doi.org/10.30821/niz.v11i1.950

Rina Dwi Muliani, R. D. M., & Arusman, A. (2022). Faktor - Faktor yang Mempengaruhi Minat Belajar Peserta Didik.Jurnal Riset Dan Pengabdian Masyarakat, 2(2), 133–139. https://doi.org/10.22373/jrpm.v2i2.1684

Rora.R.W., (2018).Implementasi pembelajaran PAKEM Pada Materi Luas Dan Keliling Bangun Datar.Jurnal AXIOM. 57-70.

Saadah, N., Pratiwi, E. S., Irwani, N. R., & Siregar, D. (2023). Sejarah Istilah Dan Lahirnya Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Tips Jurnal Riset, Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(1), 37–45. http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/jurnaltips/article/view/2465

Salim. (2019). Penelitian Pendidikan:Metode, Pendekatan, Dan Jenis. Medan : Divisi Prenada Media Group.

Sugiyono.(2018). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D).Alfabeta.

Syaukani,H. (2022). Metode Penelitian Pendidikan.Medan : CV. Manhaji Medan.

Trisiana, A. (2020). Penguatan Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Melalui Digitalisasi Media Pembelajaran.Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 10(2), 31. https://doi.org/10.20527/kewarganegaraan.v10i2.9304

Tusyana, E., Trengginas, R., & .S. (2019). Analisis Perkembangan Sosial-Emosional Tercapai Siswa Usia Dasar. Inventa, 3(1), 18–26. https://doi.org/10.36456/inventa.3.1.a1804

Yoki Ariyana, D. (2018). Buku Pegangan Pembelajaran Berorientasi Pada Keterampilan Berfikir Tingkat Tinggi. Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan.

Yusnaldi, E., (2019). Potret Pembelajaran IPS. Medan: Perdana Publishing.

Zunidar.(2020). Strategi Pembelajaran.Medan : Perdana Publishing.

Downloads

Published

2024-09-07

Issue

Section

Articles