IMPLEMENTASI REWARD DAN PUNISHMENT DALAM SISTEM PENGELOLAAN PEMBELAJARAN DI PONDOK PESANTREN AZ-ZIKRA BOGOR

Authors

  • Muchammad Ibnu Muzakir Universitas Darunnajah
  • Aditya Soleha Putri Universitas Darunnajah

DOI:

https://doi.org/10.59024/jipa.v2i3.713

Keywords:

Implementation, Reward and Punishment, and Learning Management System.

Abstract

This study aims to develop a better reward and punishment system in the learning process at the Az-Zikra Islamic Boarding School, Bogor. This study used a qualitative method with descriptive data collection. The aim is to increase discipline, reduce bullying, increase learning motivation, and provide rewards to students. Achievement stars per semester, awards from the homeroom teacher, praise, and prizes as a form of reward. The form of punishment implemented at the Az-Zikra Islamic Boarding School in Bogor for students is in the form of warnings and advice, memorizing lessons and the Sunnah Prayers of the Prophet, writing astaghfirullah as specified, calling parents, notes on report cards and black lists for the heaviest offenders.

References

Abdullah, M. Z. (2018). Reward dan Punishment Dalam Pendidikan. Malang: Literasi Nusantara.

Iftitah, N. (2020). Penerapan Reward dan Punishment Dalam Meningkatkan Minat Belajar Pendidikan Agama Islam Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 5 Kec. Panca Rijang Kab. Sidenreng Rappang . Skripsi Program Studi Pendidikan Agama Islam Fakultas Tarbiyah, hal. 7.

Iswanto, R. (2019). Implementasi Pemberian Reward dan Punishment Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Di MTsN 4 Pasuruan. Skripsi Program Studi Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, UIN Maulana Malik Ibrahim Malang , hal. 14.

Iswanto, R. (2020). Implementasi Pemberian Reward dan Punishment Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di MTsN 4 Pasuruan. Skripsi Program Studi Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Maulana Malik Ibrahim, hal. 7.

Listiyana, S. (2020). Implementasi Sistem Reward dan Punishment Dalam Pelaksanaan Ibadah Agama Islam Di SMPN 7 Kotabumi, Kabupaten lampung. Program Pascasarjana UIN Raden Intan Lampung, hal. 1.

Moh. Zaiful Rosyid, U. R. (2019). Reward dan Punishment (Konsep dan Aplikasi). Malang: Literasi Nusantara.

Moloeng, L. J. (1999). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Purwanto, M. N. (2006). Ilmu Pendidikan Teoritis dan Praktis. Bandung: PT. remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2013). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Sukardi. (2004). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Wahyuni, B. d. (2015). Teori Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Downloads

Published

2024-05-11

Issue

Section

Articles