KEBUTUHAN MENINGKATKAN MUTU GURU DALAM PROSES PEMBELAJARAN MELALUI AKREDITASI DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.59024/jipa.v2i2.701Keywords:
Teacher Quality, Learning Process, School AccreditationAbstract
School accreditation has a very important role in improving the quality of teachers. because school accreditation helps set educational quality standards that must be met by educational institutions. The objectives of this study are: (1) to get an overview of the importance of elementary school accreditation; (2) to get an overview of the importance of improving the quality of teachers in elementary schools. R & D research methods with qualitative descriptive research type. The respondents were 30 elementary school teachers in Jeneponto Regency, South Sulawesi. The results of his research illustrate that school accreditation needs to be carried out in very necessary categories, And the quality of teachers needs to be improved by the category of need. Because accreditation provides a legal framework for educational institutions. The existence of an accreditation body can help ensure that the institution operates by applicable norms and regulations in improving the quality of teachers.
References
Adha, M. A., Supriyanto, A., & Timan, A. (2019). Improvement strategy for madrasah graduates using the fishbone method. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 5(01), 11–22. http://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/tarbawi/article/view/1794
Al Mubarok, M. D., Wijayati W, D. T., & Soedjarwo, S. (2021). Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7(2), 297–302. https://doi.org/10.36312/jime.v7i2.2049
Andriesgo, J., Riadi, H., & K, J. H. (2020). Analisis Problematika Mutu Pendidikan Tingkat Dasar Berdasarkan Hasil Akreditasi Di Kabupaten Kuantan Singingi. AL-TANZIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 41–52. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v4i2.1099
Astuti, S. (2017). Supervisi Akademik Untuk Menigkatkan Kompetensi Guru Di Sd Laboratorium Uksw. Scholaria : Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 7(1), 49. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2017.v7.i1.p49-59
Dewi, Y. K. (2018). Faktor Pendukung Keberhasilan Penerapan Sistem. Jurnal Business Management, Vol.x (1):(1).
Dzikrulloh, I., & Karwanto. (2016). Kepemimpinan Pembelajaran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru di SMP Negeri 1 Sidoarjo. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 4(1), 1–12.
Gunawan, A., Riyadi, A. A., & Musthofa, A. H. (2023). Kompetensi Guru Mata Pelajaran Agama Islam Dalam Meningkatkan Mutu Lulusan Peserta Didik di MTSN 1 Kota Kediri. Greenation JIM Jurnal Ilmu Multidisiplin, 1(4), 788–798.
Hasanah, E. (2021). Best Practice Penjaminan Mutu Lulusan Berbasis Iasp 2020 Di Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 4(2), 178. https://doi.org/10.17977/um027v4i12021p178
Jamjemah, Tomo, D., Erlina, & Hartoyo, A. (2022). Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa ANALISIS KESIAPAN GURU DALAM MELAKSANAKAN PEMBELAJARAN Pendahuluan Guru merupakan peran strategis dalam peningkatan mutu pembelajaran di kelas . Tidak sedikit yang beranggapan bahwa tugas guru itu mudah , hanya mengajar da. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa, 8(2), 119–127.
Mahdiansyah, Sembiring, M. S., Supriyadi, T., Ulumudin, I., & Fujianita, S. (2017). PENILAIAN PENDIDIKAN Sistem Penilaian Hasil Belajar dan Kemampuan Guru Melaksanakan Penilaian Berdasarkan Kurikulum 2013. https://core.ac.uk/download/pdf/250647897.pdf
Makruf, I., Tejaningsih, E., & Mudofir. (2022). The Manajemen Pengembangan Mutu Lulusan Madrasah Berbasis Pesantren Tasawuf. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 7(1), 217–229. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2022.vol7(1).9096
Marjuki, M., Mardapi, D., & Kartowagiran, B. (2018). Pengembangan model akreditasi sekolah menengah atas /madrasah aliyah (SMA/MA). Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 22(1), 105. https://doi.org/10.21831/pep.v22i1.9860
Marzuan, & Herlina, L. (2021). Profesionalisme Guru Dalam Mentranformasi Pendidikan yang Bermutu Melalui Sistem Penjaminan Mutu Internal (SPMI) Pada Masa Pandemi Covid-19: Studi Kasus di SMP Negeri 13 Oku. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 207–215. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/Prosidingpps/article/view/5607
Muflikha, M., & Haryanto, B. (2019). Strategi Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kualitas Kinerja Pendidik dan Tenaga Kependidikan. Palapa, 7(2), 309–323. https://doi.org/10.36088/palapa.v7i2.376
Nengsih, E., & Kartiwi, A. P. (2020). Pelaksanaan Sistem Penjaminan Mutu Internal (Studi Kasus : Sekolah Dasar Islam Terpadu Insan Kamil di Kabupaten Kaur). Manajer Pendidikan: Jurnal Ilmiah Manajemen Pendidikan Program Pascasarjana, 14(3), 33–46. https://doi.org/10.33369/mapen.v14i3.12887
Nurhasanah, Z., Asyari, H., & Ratnaningsih, S. (2022). Analisis Fungsi Akreditasi Sekolah Dalam Peningkatan Produktivitas Sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan, 10(02), 118–124. https://journal.unpak.ac.id/index.php/jmp
Oktarina, M., & Rahmi, A. (2019). Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Profesional Guru. Jurnal Studi Penelitian, Riset, Dan Pengembangan Pendidikan Islam, 7(1), 1–20.
Oktaviani, C. (2015). Peran budaya sekolah dalam peningkatan kinerja guru. Manajer Pendidikan, 9(4), 613–617. https://ejournal.unib.ac.id/manajerpendidikan/article/download/1163/971
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 13 Tahun 2018 tentang Badan Akreditasi Nasional Sekolah/Madrasah Dan Badan Akreditasi Nasional Pendidikan Anak Usia Dini Dan Pendidikan Nonformal.
Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Nomor 38 Tahun 2023 Tentang Akreditasi Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Dasar, dan Pendidikan Menengah.
Sabrina, F. F., Darmiyanti, A., & BK, M. T. (2020). Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah Untuk Meningkatkan Mutu Guru. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(2), 239. https://doi.org/10.24252/idaarah.v4i2.16740
Sholihin, E. N. C., Bafadal, I., & Sunandar, A. (2018). Pengelolaan Persiapan Akreditasi Sekolah. Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 1(2), 171–178. https://doi.org/10.17977/um027v1i22018p171
Siruwa, W., Hamid, A., & Lukman, H. B. (2023). The Importance of Social Competence Training Model Development to Improve the Performance of Elementary School Teacher Working Group. Journal of Innovation in Educational and Cultural Research, 4(1), 150–156. https://doi.org/10.46843/jiecr.v4i1.531
Suratno, S. (2018). Manajemen Sistem Penjaminan Mutu Internal Sekolah dalam Upaya Pengembangan Program Akademik Unggulan. Media Manajemen Pendidikan, 1(2), 217. https://doi.org/10.30738/mmp.v1i2.3255
Utamy, R., Ahmad, S., & Eddy, S. (2020). Implementasi Manajemen Sumber Daya Manusia. Journal of Education Research, 1(3), 225–236. https://doi.org/10.37985/jer.v1i3.26
Wahira, -, Hamid, A., & Habibah, S. (2019). The Needs Of Management Model For Professional Competence Training Of Basic School Teachers. 303(1977), 116–121. https://doi.org/10.2991/icpeopleunnes-18.2019.24
Wahyudi, M. D., Tartiyoso, S., & Amini, K. (2022). Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan DALAM MENINGKATKAN MUTU SEKOLAH PADA MASA Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan I . PENDAHULUAN Pendidikan adalah pilar utama untuk meningkatkan mutu sumber daya manusia , dan peran guru tidak dapat diabaikan begitu. 11(1), 22–27.
Zulhafizh, Z. (2021). Peran dan Mutu Pelaksanaan Pembelajaran oleh Guru di Satuan Pendidikan Tingkat Atas. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 7(2), 328. https://doi.org/10.33394/jk.v7i2.3344
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN KEBUDAYAAN DAN AGAMA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.