PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIK SISWA SMP SANTO PETRUS MEDAN

Authors

  • Sionita Surbakti Universitas Katolik Santo Thomas
  • Frida Marta Simorangkir Universitas Katolik Santo Thomas
  • Israil Sitepu Universitas Katolik Santo Thomas

DOI:

https://doi.org/10.59024/jipa.v2i2.655

Keywords:

Problem Based Learning, mathematical problem solving abilities

Abstract

This research aims to find out whether the application of the problem based learning model can improve students' mathematical problem solving abilities in class VII of St. Peter's Middle School, Medan. This research method uses Classroom Action Research (PTK). The research procedure is cyclical. Each cycle consists of 4 stages, namely: planning, implementing actions, observing and reflecting. Data collection techniques through observation and tests. This data collection uses several instruments in the form of student observation sheets. Meanwhile, to determine students' mathematical problem solving abilities, tests are used. The results of the research show that the use of the Problem Based Learning learning model can improve students' mathematical problem solving abilities in mathematics lessons on algebra material. From the average value of prerequisite abilities, namely 55.56, the average value of students' mathematical problem solving abilities in cycle I is 72.55 and the average value of students' mathematical problem solving abilities in cycle II is 76.39 and the activity value of students in cycle I is 62%, and cycle II, namely 85%.

References

Aryanti, N. I. (2021). Digital Repository Repository Universitas Universitas Jember Jember Digital Digital Repository Repository Universitas Universitas Jember Jember. In Digital Repository Universitas Jember (Issue September 2019).

Dahlia, D. (2023). Efektivitas Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan keterampilan Menulis Karangan Eksposisi pada Siswa Kelas X IPA 4 SMAN 4 Pandeglang Tahun pelajaran 2021-2022. Mendidik : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pengajaran, 9(1), 82–90. https://doi.org/10.30653/003.202391.20

Fitriani, R. D., Yanto, A., Yuliati, Y., Majalengka, U., & Matematika, P. (2019). Https://Prosiding.Unma.Ac.Id/Index.Php/Semnasfkip/Article/View/87. 603–609.

Handayati, R. (2016). Pengaruh Karakteristik Individu Terhadap inerja Karyawan di Bank Jatim Cabang Lawongan. Jurnal Penelitian Ekonomi Dan Akuntansi, I(2), 127–140.

Kipfer, B. A. (2021). Metope. Encyclopedic Dictionary of Archaeology, 9(2252), 852–853. https://doi.org/10.1007/978-3-030-58292-0_130436

Mardiani, R., Khoiri, N., & Norra, B. I. (2020). Inovasi Modul Pembelajaran Biologi Terintegrasi Problem Based Learning Dilengkapi Dengan Tes Diagnostik Multiple Choice Two Tier Pada Materi Sistem Ekskresi Manusia Di Smp. BIOEDUCA : Journal of Biology Education, 2(2), 50. https://doi.org/10.21580/bioeduca.v2i2.6496

Maulidia, A., Lesmono, A. D., & Supriadi, B. (2019). Inovasi Pembelajaran Fisika melalui Penerapan Model PBL (Problem Based Learning) dengan Pendekatan STEM Education untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Elastisitas dan Hukum Hooke di SMA. Seminar Nasional Pendidikan Fisika, 4(1), 185–190.

Nasution, M. K. (2017). Penggunaan Metode Pembelajaran dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa. Studia Didaktika: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan, 11(1), 9–16.

Ratnadewi, A. (2018). Penerapan Discovery Learning Berbantuan Media Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips Siswa Kelas V. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 1(1), 20–28. https://doi.org/10.23887/jippg.v1i1.14210

Sam, H. N., & Qohar, A. (2016). Pembelajaran Berbasis Masalah Berdasarkan Langkah - Langkah Polya untuk Meningkatkan Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 6(2), 156. https://doi.org/10.15294/kreano.v6i2.5188

Sariningsih, R., & Purwasih, R. (2017). Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Dan Self Efficacy Mahasiswa Calon Guru. (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 1(1), 163. https://doi.org/10.33603/jnpm.v1i1.275

Suardana, P. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) dengan Metode Demonstrasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Permainan Tolak Peluru. Journal of Education Action Research, 3(3), 270. https://doi.org/10.23887/jear.v3i3.17974

Wira, L., Pandiangan, H., Penerapan, E. S., & Surya, E. (2020). Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VIII SMP Swasta Santa Maria Medan. Jurnal Inspiratif, 6(1).

Wulandari, E., & Azka, R. (2018). Menyambut Pisa 2018: Pengembangan Literasi Matematika Untuk Mendukung Kecakapan Abad 21. De Fermat : Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 31–38. https://doi.org/10.36277/defermat.v1i1.14

Yunitasari, R., & Zaenuri. (2020). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Self Efficacy Siswa SMP Negeri 1 Cepiring Kelas VIII Pada Pembelajaran PBL Bernuansa Etnomatematika. PRISMA:Prosiding Seminar Nasional Matematika 3, 3, 426–434.

Yuslita, H., Zulfan, & Arifin, M. (2016). Analisis Tingkat Kesukaran Soal dan Daya Pembeda Soal Mata Pelajaran Sejarah Kelas XI Semester Ganjil di SMA Negeri 5 Banda Aceh Tahun Pelajaran 2015-2016. Journal of Chemical Information and Modeling, 1(1), 139–145

Downloads

Published

2024-03-08

Issue

Section

Articles