PENGARUH KOMPETENSI PEDAGOGIK GURU TERHADAP MINAT BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN DI MTS DARUNNAJAH 2 CIPINING BOGOR
DOI:
https://doi.org/10.59024/jipa.v1i1.326Abstract
Abstract. This research approach uses quantitative methods. The population of this study was all students of class IX MTs Darunnajah 2 Cipining Bogor which consisted of 7 classes with a total of 225 students. The sampling technique in this study used Simple Random Sampling, namely the class that became the sample was class IX E-IX J and IX L as many as 34 students. The data collection technique is using a questionnaire. The data analysis technique used is simple linear regression.
It is known that the results of statistical calculations using SPSS 22 show the results of research that there is an influence between teacher pedagogic competence (X) on student learning interest (Y) at MTs Darunnajah 2 Cipining, it is proven that the results of the coefficient of determination in the summary model table value R square = 0.202, to determine the amount the effect of variable x on variable y is 20%. So the results of the coefficient of determination show that 20% of the teacher's pedagogic competence contributes to student interest in learning, while the remaining 100% - 20% = 80% is influenced by other factors.
Keywords: Teacher Pedagogic Competence, Student Interests, Citizenship Education.
References
Hawi, Akmal. (2013). Kompetensi Guru Pendidikan Agama Islam. Cet ke-1. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Asmara, Husna. (2015). Profesi Kependidikan. Bandung: Alfabeta.
Amini. (2013). Profesi Keguruan. Medan: Perdana Publishing.
Jaya, I Made Laut Mertha. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Yogyakarta: Penerbit Anak Hebat Indonesia.
M, Feralys Novauli. (2015). Kompetensi Guru Dalam Peningkatan Prestasi Belajar Pada Negeri Dalam Kota Banda Aceh. Jurnal Administrasi Pendidikan, Vol. 3 No. 1.
Fathurrohman, Muhammad. (2012). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta : Teras.
Hamzah B. Uno. (2012). Model Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Agung, Iskandar. (2012). Panduan Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru. Jakarta: Bestari Buana Murni.
Mulyasa, E. (2012). Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Bandung, Remaja Rosdakarya.
Sanjaya, Wina. (2017). Paradigma Baru Mengajar. Jakarta: Kencana.
Intan Pulungan dan Istarani. (2017). Ensiklopedi Pendidikan Jilid I. Medan : Larispa.
S Mahfud. (2013). Pengertian Psikologi Pendidikan. Cet. IV. Surabaya: PT. Bina Ilmu.
Antonius. (2015). Buku Pedoman Guru. (Bandung: Yrama, Ni Perni, Nyoman. (2019). Kompetensi Pedagogik Sebagai Indikator Guru Profesional. ADI WIDYA: Jurnal Pendidikan Dasar. Volume 4 Nomor 2.
Slameto. (2013) Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhi. Cet ke-6. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Khairani, Makmun. (2013). Psikologi Belajar. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.
Sugiyono. (2016). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: CV Alfabeta.
Umu Syaidah, Bambang Suyadi, dan Hety Mustika Ani. (2018). Pengaruh Kompetensi Guru Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Di Sma Negeri Rambipuji Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Ekonomi. Volume 12 Nomor 2.
Alfian Erwinsyah, Devita Meli, dan Arten H. Mobonggi. (2019). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Terhadap Minat Belajar Siswa. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam. Volume 7 Nomor 1.
Rusman. (2021). Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Roflin Eddy, Iche Andriyani Liberty, dan Pariyana. (2021) Populasi, Sampel, Variabel Dalam Penelitian Kedokteran. Pekalongan: PT NEM.
M. Ma’ruf. (2017). Konsep Kompetensi Guru Perspektif Al-Qur’an Kajian Tafsir Surat Al-Qalam Ayat 1-4. Pasuruan: Jurnal Al-Murabbi.
Apriono Ari. (2013). Analisis ovvereaction pada saham perusahaan manukfaktur di bursa efek Indonesia (BEI) periode 2005-2009. Jurnal Nomina.
Djazari M, Diana Rahmawati, Mahendra Adhi Nugroho. (2013). Pengaruh Sikap Menghindari Resiko Sharing dan Knowledge self-efficicacy terhadap informal knowledge sharing ada mahasiswa FISE UNY. Jurnal Nominal.
Kompri. (2016). Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru dan Siswa. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Priansa Donni Juni. (2015). Manajemen Peserta Didik dan Model Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
N Harahap. (2015) Pengaruh perkembangan teknologi pendidikan terhadap prestasi belajar pendidikan agama islam siswa kelas VIII di SMP Negeri 5 Padangsidimpuan. Doctoral dissertation: IAIN Padangsidimpuan.
D Karom. (2014). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru Dalam Menerapkan Pembelajaran Kooperatif Berbantuan Media Presentasi Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Matematika. Edutech.
Mondy Wayne. (2018). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Penerbit Erlangga.
N K Pratiwi. (2017). Pengaruh tingkat pendidikan, perhatian orang tua, dan minat belajar siswa terhadap prestasi belajar bahasa indonesia siswa smk kesehatan di kota tangerang. Pujangga: Jurnal Bahasa dan Sastra.
Sobandi A & Nurhasanah S. (2016). Minat belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran.
Dokumen Unit Tata Usaha MTs Darunnajah 2 Cipining Bogor. (15 September 2022).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Dwi Kusuma Wardani, Muhammad Mukhlis Nasrullah, Nur Rochmat, Ahmad Farid Farid
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.