KONSTRUKSI ILMU MANTIQ PERSPEKTIF FILSAFAT ILMU
DOI:
https://doi.org/10.59024/jipa.v3i2.1141Keywords:
Mantiq Science Construction, Epistemology, Axiology, Ontology, Philosophy of Science, LogiAbstract
The science of Mantiq (logic) has a very important role in the development of science, especially in helping the structure and validity of scientific reasoning. Mantiq's construction of science from a philosophy of science perspective combines the studies of epistemology, axiology, and ontology to understand how logistics knowledge is built and applied in various scientific disciplines. This research aims to explore the role of Mantiq in the formation of valid knowledge, as well as exploring the relationship between logical principles and theories in the philosophy of science. The aim of this research is to provide a deeper understanding of Mantiq science in building valid and rational knowledge and how logic can be applied in a broader scientific context from a philosophy of science perspective. The method used in this research is a literature study (library study). The research results show that Mantiq science has a central role in formulating coherent and accountable knowledge, as well as revealing the challenges that arise in its application in contemporary science. Apart from that, Mantiq's science construction also highlights the importance of integrating logic with ethical values and a deep understanding of reality to produce more accurate and applicable knowledge.
References
Abdul Munib. (2020). Dinamika Pesantran Dan Logica. Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Keislaman, 7(2).
Ahmad Atabik. (2014). Teori Kebenaran Perspektif Filsafat Ilmu: Sebuah Kerangka Untuk Memahami Konstruksi Pengetahuan Agama (Vol. 2, Issue 1).
Aziz, I. A. (2012). Mantiq / Logika Sebagai Logika Ilmu. Al-Hurriyah, 3(2).
Bahrum. (2013). Ontologi, Epistemologi Dan Aksiologi. Sulesana, 8(2).
Ednen Haetami. (2017). Filsafat Ilmu. Yayasan Bhakti Ilham.
Firdaus, M., & Dina, S. (2023). Ilmu Mantiq Dalam Pengembangan Ilmu Keislaman Pada Era Revolusi Industri 5.0. Jurnal Filsafat Indonesia, 6.
Harahap, L. R., & Pally Taran, J. (2023). Hubungan Ilmu Mantiq Dalam Pengembangan Ilmu-Ilmu Islam. Jurnal Ekshis, 1(1), 32–42. Https://Doi.Org/10.59548/Je.V1i1.19
Hifni, M. (2023). Ontologi, Epistemologi Dan Aksiologi Dalam Keilmuan.
Kadir Sobur Fakultas Ushuluddin Iain Sts Jambi, H. (2015). Logika Dan Penalaran Dalam Perspektif Ilmu Pengetahuan. In Logika Dan Penalaran Dalam Perspektif Ilmu Pengetahuan Tajdid: Vol. Xiv (Issue 2).
Karisna, N. N. (2022). Ontologi, Epistimologi, Dan Aksiologi Dalam Perspektif Filsafat Ilmu Dakwah Di Era Komunikasi Digital Oleh. In Jisab The Journal Of Islamic Communication And Broadcasting (Vol. 2, Issue 1).
Khoiro, R., Putri, A., Yunus, M., & Bakar, A. (2023). Konsep Essensialisme Dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam. Dirasah, 6(1). Https://Ejournal.Iaifa.Ac.Id/Index.Php/Dirasah
Luthfiyah, L., & Lhobir, A. (2023). Ontologi , Epistimologi Dan Aksiologi Filsafat Pendidikan. Jurnal Basicedu, 7(5), 3249–3254. Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V7i5.6150
Muhammad Nur. (2011). Islam Dan Logika Menurut Pemikiran Abu Hamid Al-Ghazali. Jurnal Al- Ulum, 11(1).
Parida. (2021). Kontruksi Epistemologi Ilmu Pengetahuan. Jurnal Filsafat Indonesia, 4(3).
Pratiwi, U., Karneli, Y., & Marsidin, S. (2024). Pemahaman Mendasar Tentang Hakekat Ilmu Dalam Tinjauan Filsafat: Ontologi, Epistemologi, Dan Aksiologi. Jpsn, 2(2). Https://Doi.Org/10.38035/Jpsn.V2i2
Puti Salsabila Arf, A., Fitrisia, A., Administrasi Publik Fakultas Ilmu Sosial, M., & Negeri Padang, U. (2023). Konstruksi Epistemologi Ilmu Pengetahuan. Fisipublik: Jurnal Ilmu Sosial Dan Politik, 8(1). Https://Journal.Uwgm.Ac.Id/Index.Php/Fisipublik
Ratna. (2023). Ontologi, Epistimologi, Dan Aksiologi Filsafat Pendidikan Islam. Lora, 3(2).
Rokhmah, D., Sunan, U., & Yogyakarta, K. (2021). Ilmu Dalam Tinjauan Filsafat: Ontologi, Epistemologi, Dan Aksiologi. Cendekia : Jurnal Studi Keislaman, 7(2).
Roy Purwanto, B. (2019). Ilmu Mantiq. Uii.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan. Alfabeta.
Syafiq, M., Yunus, M. M., & Bakar, A. (2022). Studi Aliran Filsafat Pendidikan Islam Serta Implikasinya Terhadap Pengembangan Pendidikan Islam. Dirasah, 5(1). Https://Ejournal.Iaifa.Ac.Id/Index.Php/Dirasah
Syahrum Dan Salim. (2012). Metode Penelitian. Cita Pustaka Media.
Syarif, E., Syarif, U., & Jakarta, H. (2016). Pengaruh Mantiq (Logika) Dalam Pengembangan Ilmu-Ilmu Keislaman. Ilmu Ushuluddin, 5(2).
Wahyudi, D., & Lubis, Z. (2023). Hukum Mempelajari Ilmu Mantiq Menurut Imam An-Nawawi Dan Imam Al-Ghazali. 6(2). Https://Doi.Org/10.31933/Unesrev.V6i2
Yogi Indra Wijayanto. (2023). Konstruksi Dan Implementasi Filsafat Ilmu. Universitas Negeri Yogyakarta.
Yunus Abu Bakar. (2014). Filsafat Pendidikan Islam. Uinsa.
Yunus Abu Bakar, H. M. (2024). Peradaban Islam Sebagai Legasi Produk Pemikiran Pendidikan Islam - 1.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN KEBUDAYAAN DAN AGAMA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.