MAHARAH KALAM DALAM BERBAHASA ARAB PERSPEKTIF FILSAFAT ILMU
DOI:
https://doi.org/10.59024/jipa.v3i2.1132Abstract
Maharah kalam (Speech proficiency) is one type of proficiency in Arabic. Maharah kalam is the skill of conveying messages orally using Arabic as a medium, without ignoring the rules of language use so that what is conveyed is easily understood by the person you are speaking to or the recipient of the message. The philosophy of science makes an important contribution to this scholarship. In the philosophy of science there are three main pillars in defining the object of study, namely ontology, epistemology and axiology. This article discusses maharah kalam in Arabic which is studied from the perspective of the philosophy of science. This research uses a literature review method, namely what is presented in this article comes from all types of references, such as books, articles, journals, and others. Everything is presented in depth according to the specified theme. Finally, in this research it can be concluded that maharah kalam in Arabic from the perspective of the philosophy of science shows that mastery of Arabic is not just a technical skill, but also reflects a deep understanding of the reality of the language, its epistemological processes, and the values contained therein. This integration of philosophical dimensions provides a solid foundation for Arabic speaking proficiency, making it not only practically useful but also academically and spiritually meaningful..
References
Abdillah, M., & Nugraha, S. L. (2019). Manajemen Pengembangan Sumber Daya Manusia Berbasis Pendidikan Literasi: Studi Di Pesantren Baitul Kilmah Bantul. Jurnal MD, 5(1), 73–86. https://doi.org/10.14421/jmd.2019.51-05
Asiva Noor Rachmayani. (2015a). No 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における 健康関連指標に関する共分散構造分析Title. 3, 6.
Asiva Noor Rachmayani. (2015b). No 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における 健康関連指標に関する共分散構造分析Title. 6.
Asrori, M. A. S. R., & Subhan, R. (2024). Peranan filsafat dan bahasa sebagai media komunikasi: Filsafat dan bahasa. Kampret Journal, 3(3), 107–116.
efendi ahmad fuad. (2005). Metodologi Pengajaran Bahasa Arab. MISYKAT.
endraswara suwardi. (2020). FILSAFAT ILMU. CAPS.
Ilmu, F., & Ontologi, S. (2024). Pembelajaran bahasa arab berbasis media sosial tiktok berdasarkan filsafat ilmu secara ontologi 1. International Conference on Islamic Civilization and Humanities, May, 801–809.
Junaedi Abdilah, A., Sauri, S., Syihabuddin, & Abdurrahman, M. (2023). Guru Bahasa Arab Profesional Dalam Perspektif Ontologi. Ukazh: Journal of Arabic Studies, 4(2), 163–169. https://doi.org/10.37274/ukazh.v4i2.705
Marzuqi, I. (2019). Pendidikan dan Latihan Profesi Guru(PLPG) Mapel Dalam Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia.
Maskuri, M., Miftachul Taubah, Aisyatul Hanun, & Nofiyatun Nahilah. (2023). Analisis Kesalahan Dalam Menggunakan Lahjah Arabiyah Pada Maharah Kalam. Lahjah Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 4(2), 159–170. https://doi.org/10.35316/lahjah.v4i2.159-170
Maspalah, M. (2015). Metode Audiolingual Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 15(1), 68. https://doi.org/10.17509/bs_jpbsp.v15i1.800
Nulaila, N., Nurdiniawati, N., & Amnah, S. (2022). Meningkatkan Kemampuan Maharah Kalam Dan Kitabah Pada Mahasiswa Prodi Pba Fakultas Tarbiyah Iai Muhammadiyah Bima. Taroa: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 39–51. https://doi.org/10.52266/taroa.v1i1.739
Nurroh, S. (2017). Studi Kasus Telaah Buku Filsafat ilmu oleh Jujun S. Suriasumantri. Doctoral Program, Graduate School of Environment Science, 1–24. https://www.academia.edu/31397156/Filsafat_IImu_Point_of_Review_
Oktavia Ratnaningtyas. (2021). Pengaruh Metode Muhadatsah Terhadap Keterampilan Berbicara Bahasa Arab. I(1), 1–13.
Oktaviani, I. (2024). Dinamika Pembelajaran dan Pemerolehan Bahasa Arab. 2(6), 526–538.
Pembelajaran, F., Arab, B., Al-quran, R. S. P., & Potensia, J. (n.d.). Rusdi – Filsafat Pembelajaran Bahasa Arab dan Realitas Sosial Perspetif Al-quran. 14, 19–50.
Permatasari, I., & Bachtiar, Y. (2024). Penggunaan Metode Thariqah Al-Mubasyirah Dalam. 2(1), 41–52.
Putri, N. (2013). Bi’Ah ‘Arabiyah. Al-Ta Lim Journal, 20(2), 407–413. https://doi.org/10.15548/jt.v20i2.37
Ridwan, M. (2023). Membuka Wawasan Keislaman: Kebermaknaan Bahasa Arab Dalam Pemahaman Islam. Jazirah: Jurnal Peradaban Dan Kebudayaan, 4(2), 102–115. https://doi.org/10.51190/jazirah.v4i2.100
Rizih, R. A. (2017). Filsafat Pendidikan Islam. Inspiratif Pendidikan, June, 1–4.
Rizkillah, R. W., & Naskah, H. (2023). Ontologi dan Klasifikasi Ilmu (Analisis Pemikiran al-Farabi). Journal of Islamic Studies, 1(1), 28–36. https://glorespublication.org/index.php/ekodestinasi
Sekarningrum, R., & Rohma, A. M. (2024). Menelusuri Jejak Kurikulum Pendidikan Imam Ghazali : Integrasi Ilmu Keislaman dalam Fiqih , Hadis , dan Bahasa Arab. 2(6), 357–368.
Sri Rahayu, M., Saadah, N., Wastri, L., & Ardimen. (2024). Relevansi Filsafat Ilmu dan Bahasa. Dirasah : Jurnal Studi Ilmu Dan Manajemen Pendidikan Islam, 7(1), 256–265. https://doi.org/10.58401/dirasah.v7i1.970
Suaedi. (2016). Pengantar Filsafat Ilmu. In An-Nidhom : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam (Vol. 4, Issue 1).
Subhan, R., Sawal Sugiharso, A., & Tadzkia Aini, S. (2024). Filsafat Bahasa dalam Kajian Pendidikan Islam. Jurnal Sathar, 2(1), 1–14. https://doi.org/10.59548/js.v2i1.100
Syamaun, N. (2015). Pembelajaran Maharah al-Kalam untuk Meningkatan Keterampilan Berbicara. LISANUNA Jurnal Ilmu Bahasa Arab Dan Pembelajarannya, 4(2), 343–359. https://ejournal.iainkendari.ac.id/al-tadib/article/view/412
Tasha Ayu Azzahra, M. Rizki Hi Aman, & Nada Nabilah Syafiqoh. (2024). Analysis of Phonological Errors in Maharah Kalam Presentation of Nahwu Wadhifi Book. Lahjah Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 5(2), 182–193. https://doi.org/10.35316/lahjah.v5i2.182-193
Taurus Tamaji, S. (2020). Pembelajaran Bahasa Arab Dalam Perspektif Filsafat Ilmu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Arab, 1(2), 80.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN KEBUDAYAAN DAN AGAMA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.