Faktor-faktor yang Mempengaruhi Pemahaman Siswa tentang Materi Peluang
DOI:
https://doi.org/10.59024/jipa.v3i2.1112Keywords:
pendidikan;matematika, Student understanding, opportunity material, influencing factors, mathematics learning.Abstract
Abstract. Understanding opportunity material is often a challenge for students at primary to secondary education levels. This article aims to discuss the factors that influence students' understanding of opportunity material. These factors include students' cognitive abilities, learning styles, teaching methods used by teachers, learning motivation, previous learning experiences, and a supportive learning environment. By understanding these factors, it is hoped that teaching opportunity material can be more effective and help students understand the basic concepts of opportunity.
Keywords:Student understanding, opportunity material, influencing factors, mathematics learning.
Abstrak. Pemahaman materi peluang seringkali menjadi tantangan bagi siswa di tingkat pendidikan dasar hingga menengah. Artikel ini bertujuan untuk membahas faktor-faktor yang mempengaruhi pemahaman siswa terhadap materi peluang. Faktor-faktor tersebut mencakup kemampuan kognitif siswa, gaya belajar, metode pengajaran yang digunakan oleh guru, motivasi belajar, pengalaman belajar sebelumnya, serta lingkungan belajar yang mendukung. Dengan memahami faktor-faktor ini, diharapkan pengajaran materi peluang dapat lebih efektif dan membantu siswa dalam memahami konsep-konsep dasar peluang.
Kata kunci: Pemahaman siswa, Materi peluang, Faktor-faktor yang mempengaruhi, Pembelajaran matematika.
References
Jamal, Fakhrul. "Analisis kesulitan belajar siswa dalam mata pelajaran matematika pada materi peluang kelas XI IPA SMA Muhammadiyah Meulaboh Johan Pahlawan." Maju 1.1 (2014): 269982.Hidayati, S.N. (2016).
Astuti, Fitri Novi, Edy Yusmin, and Dede Suratman. "Analisis kesulitan pemahaman konseptual siswa dalam menyelesaikan soal pada materi peluang di MAN Sanggau." Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) 4.10 (2015).
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Springer Science & Business Media.
Felder, R. M., & Silverman, L. K. (1988). Learning and teaching styles in engineering education.EngineeringEducation,78(7),674-681. (https://doi.org/10.1109/EDUCON.2006.1676091)
Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Routledge.
Piaget, J. (1970). Piaget's theory. In P. Mussen (Ed.), Carmichael's Manual of Child Psychology (Vol. 1, pp. 703-732). Wiley.
Purnomo, M. (2018). Pemahaman Siswa dalam Pembelajaran Peluang. Jurnal Pendidikan Matematika.
Kurniawan, D. (2019). Pengaruh Penggunaan Teknologi terhadap Pemahaman Siswa pada Materi Peluang. Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(2), 45-58.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN KEBUDAYAAN DAN AGAMA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.