Problematika Supervisi Klinis pada Lembaga Pendidikan Islam di Indonesia

Authors

  • Aidil Rahman Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Khairul Fajri Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Gusmaneli Gusmaneli Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang

DOI:

https://doi.org/10.59024/simpati.v2i3.707

Keywords:

Problematic, Clinical Supervision, Islamic Educational Institutions

Abstract

The clinical supervision process in Islamic educational institutions in Indonesia faces a number of problems that need attention. This article investigates the challenges in implementing clinical supervision at the Islamic educational level, including limited resources, understanding the concept of supervision, and the integration of Islamic values ​​in supervision practice. Through a qualitative analysis approach, this article also explores potential solutions to increase the effectiveness of clinical supervision in the context of Islamic educational institutions, with the aim of enriching student learning experiences and strengthening the integrity of Islamic values ​​in clinical education.

References

A, Sabandi. Supervisi Pendidikan Untuk Pengembangan Profesionalitas Guru Berkelanjutan. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan. Vol 13, No 2. 2013.

Astuti. Implementasi Supervisi Klinis dalam meningkatkan Profesionalisme Guru. Jurnal Kependidikan: Didaktika. Vol 11, No 2. 2017.

Aziz, Amrullah. Supervisi Pendekatan Klinik. PANCAWAHANA: Jurnal Studi Islam. Vol 12, No 1. 2017.

Babuta, asma Is dan Abdul Rahmat. Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru Melalui Pelaksanaan Supervisi Klinis dengan Teknik Kelompok. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam. Vol 3, No 1. 2019.

Burhanuddin, Aan Ansori dan Ahmad Supriyanto dan. Pelaksanaan Supervisi Klinis dalam Meningkatkan Kinerja Guru Sekolah Dasar. Journal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan. Vol 1, No 12. 2016.

Fakhari Putra Tanoto, Supervisi Klinis dan Supervisi Artistik (Analisis Kelebihan dan Kekurangannya). Method. 2023.

Fitria, Yani Maisul. Permasalahan dalam Pelaksanaan Supervisi Pendidikan Terkait Sumber Daya Guru Disekolah.

Imam, Gunawan. Alternatif Pembinaan Supervisi. 142–156.

Inom Nasution. 2021. Supervisi Pendidikan. Medan: CV. Pusdikra Mitra Jaya.

Nazarudin. 2019. Pelaksanaan Supervisi klinis Kepala Madrasah bagi Guru Pendidikan Agama Islam di Madrasah Ibtidaiyah negeri 2 Palembang. Pelembang: NoerFikri Pelembang.

Nurcholiq, Mochamad. Supervisi Klinis. Jurnal STAI Mahad Aly Al-Hikam Malang. Vol 1, No 1. 2017.

Pidarta, Made. 1992. Pemikiran tentang supervisi pendidikan. Jakarta: bumi aksara.

Pidarta, Made. Supervisi Pendidikan Kontekstual. Jakarta: Rineka Cipta, 2009.

Sahertian, Piet A., 2008. Konsep Dasar & Teknik Supervisi Pendidikan Dalam Rangka Pengembangan Sumber Daya Manusia, Jakarta: Rineka Cipta.

Poerwanto, M. Ngalim. 1995. Administrasi dan Supervisi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

S, Rahmat. Supervisi pendidikan. Tadris Jurnal Penelitian Dan Pemikiran Islam. Vol 1, No 1. 2013.

Sagala, Syaiful. 2010. Supervisi Pembelajaran dalam Profesi Pendidikan, Bandung: Alfabeta.

Sagala, Syaiful. 2012. Administrasi Pendidikan Kontemporer. VI: Bandung: Alfabeta.

Published

2024-05-07

How to Cite

Aidil Rahman, Khairul Fajri, & Gusmaneli Gusmaneli. (2024). Problematika Supervisi Klinis pada Lembaga Pendidikan Islam di Indonesia . Simpati, 2(3), 01–20. https://doi.org/10.59024/simpati.v2i3.707

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.