Polemik Sistem Zonasi PPDB dalam Mewujudkan Pemerataan Pendidikan
DOI:
https://doi.org/10.59024/simpati.v1i3.227Abstract
Equalizing education poses a significant challenge in achieving fair access and equitable opportunities for all students. In an effort to address educational disparities between regions, a zoning system has been implemented in the New Student Admission (PPDB) process. However, this policy has not been without controversy within society. This research aims to analyze the impact and polemics arising from the implementation of the zoning system in the PPDB. The focus of the study is to examine how the application of the zoning system has become a source of debate and controversy among the public. The research utilizes a literature review as the primary approach, collecting data from studies, scholarly articles, research reports, and official documents pertaining to the implementation of the zoning system in the PPDB. Data analysis will consider differing perspectives and arguments that arise in the context of implementing the zoning system. The findings of this research will illustrate the various controversies surrounding the application of the zoning system in the PPDB. This study aims to provide insights into the impact and controversies that arise from the implementation of the zoning system in the PPDB.
References
Aristo, T. J. V. (2019). Analisis permasalahan pemerataan pendidikan di Kabupaten Sintang. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 7(1), 25-34.
Azhari, A., & Suryanef, S. (2019). Pelaksanaan Sistem Zonasi dalam Penerimaan Peserta Didik Baru (PPDB) Tahun Ajaran 2019/2020 di Kota Padang. Journal of Civic Education, 2(4), 390-396.
Bintoro, R. F. A. (2018). Persepsi masyarakat terhadap implementasi kebijakan zonasi sekolah dalam penerimaan peserta didik baru (ppdb) tingkat sma tahun ajaran 2017/2018 di kota samarinda. Jurnal riset pembangunan, 1(1), 48-57.
Darwis, M. D. (2020). Problematika Sosial Sistem Zonasi. Jurnal Sipatokkong BPSDM Sulsel, 1(3), 294-297.
Kaffa, Z., Budi, S. S., & Gistituati, N. (2021). Kebijakan Penerapan Sistem Zonasi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1870-1879.
Mahpudin, M. (2020). Hak Warganegara Yang Terampas: Polemik Kebijakan Sistem Zonasi dalam Pendidikan Indonesia. Jurnal Transformative, 6(2), 148-175.
Mashudi, A. (2019). Kebijakan PPDB Sistem Zonasi SMA/SMK dalam mendorong Pemerataan Kualitas Sumberdaya Manusia di Jawa Timur. Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 186-206.
Muammar, M. (2019). Problematika Penerimaan Peserta Didik Baru (Ppdb) Dengan Sistem Zonasi Di Sekolah Dasar (Sd) Kota Mataram. El Midad, 11(1), 41-60.
Nanggala, A. (2020). Analisis wacana pembaharuan kebijakan zonasi menteri pendidikan dan kebudayaan Nadiem Makarim sebagai solusi pemerataan pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 8(2), 46-56.
Nurlailiyah, A. (2019). Analisis kebijakan sistem zonasi terhadap perilaku siswa SMP di Yogyakarta. Realita: Jurnal Penelitian dan Kebudayaan Islam, 17(1), 13-21.
Nora, D. (2022). Implementasi Kebijakan Sistem Zonasi. Jurnal Ecogen, 5(3), 498-507.
Perdana, N. S. (2019). Implementasi PPDB zonasi dalam upaya pemerataan akses dan mutu pendidikan. Jurnal Pendidikan Glasser, 3(1), 78-92.
Pradewi, G. I., & Rukiyati, R. (2019). Kebijakan sistem zonasi dalam perspektif pendidikan. JMSP (Jurnal Manajemen dan Supervisi Pendidikan), 28.
Purwanti, D., Irawati, I., Adiwisastra, J., & Bekti, H. (2019). Implementasi kebijakan penerimaan peserta didik baru berdasarkan sistem zonasi di kota Bandung. Jurnal Governansi, 5(1), 12-23.
Risna, R., Lisdahlia, L., & Edi, S. (2020). Analisis implementasi kebijakan zonasi dalam pemerataan pendidikan. Jurnal Mappesona, 3(1).
Syakarofath, N. A., Sulaiman, A., & Irsyad, M. F. (2020). Kajian pro kontra penerapan sistem zonasi pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 5(2), 115-130.
Widyastuti, R. T. (2020). Dampak pemberlakuan sistem zonasi terhadap mutu sekolah dan peserta didik. Edusaintek: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 7(1), 11-19.