PELATIHAN DASAR PENGGUNAAN MICROSOFT POWERPOINT BAGI GURU SD KADILANGU BAKI SUKOHARJO

Authors

  • Maria Atik Sunarti Ekowati Universitas Kristen Teknologi Solo
  • Sri Wening Universitas Kristen Teknologi Solo
  • Kristyana Dananti Universitas Kristen Teknologi Solo

DOI:

https://doi.org/10.59024/jpma.v2i2.706

Keywords:

Learning, Tools, Ms-Power Point, Technology

Abstract

Advances in science and technology have an impact on the state's demands that the success of the education system be anticipated by encouraging the state to progress more quickly. Formal and non-formal education is used to assist teachers in achieving the level of mastery of the science and technology taught to students. The implementation of the Tri Darma of Higher Education, one of which is community service, with the theme: Basic Training on Using Microsoft Powerpoint for Teachers at Kadilangu Baki Sukoharjo Elementary School aims to provide mastery of Power Point for teachers so that it can be transformed into students in providing learning by making interesting presentations. After the PowerPoint training, the participants experienced an increase in understanding, because previously they did not understand PowerPoint tools, how to insert text, images, sound and video and set effects and backgrounds with PowerPoint, but now it has increased above 65%.

References

Metalin, Ari, dkk. 2020. Keefektifan Media Pembelajaran Power Point Interaktif untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Riset dan Inovasi Pendidikan Dasar, Vol. 1, No. 1.

Purwanti, Lusi, dkk. 2020. Analisis Penggunaan Media Power Point dalam Pembelajaran Jarak Jauh pada Materi Animalia Kelas VIII. Jurnal of Biology Education, Vol. 3, No. 2

Puspita, Ari Metalin Ika, dkk. 2020. Keefektifan Media Pembelajaran Power Point Interaktif untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Riset dan Inovasi Pendidikan Dasar, Vol. 1, No. 1.

Rahmawati, B. Fitri, dkk. 2020. Penggunaan Media Interaktif Power Point dalam Pembelajaran Daring. Jurnal Fajar Historia, Vol. 4, No. 2.

Rayanto , Yudi Hari dan Sugianti. 2020. Penelitian Pengembangan Model Addie & R2D2 Teori Dan Praktek. Pasuruan: Lembaga Academic & Reseach Institute

Simamora, Hendrik. 2021. Analisis Kualitas Butir Soal Buatan Guru Kimia pada Tes Ujian Tengah Semester Ganjil Kelas XII MIPA. Jurnal Hydrogen: Kependidikan Kimia, Vol. 9, No. 1.

Alamsyah, Fikri. 2021. Efektivitas Media Power Point dalam Pembelajaran Materi Luas Daerah Segitiga untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, Vol. 3, No. 5.

Ayu, Ni Komang & Ni Nyoman Ganing. 2021. Media Power Point Berbasis Pendekatan Kontekstual pada Materi Siklus Air Muatan IPA Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, Vol. 5, No. 2.

Fitra, Julsyam & Hasan Maksum. 2021. Efektivitas Media Pembelajaran Interaktif dengan Aplikasi Powtoon pada Mata Pelajaran Bimbingan TIK. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, Vol. 4, No. 1.

Marwan, dkk. 2021. Pengaruh Penerapan Model NHT Dilengkapi HandOut Kombinasi Augmented Reality dan Microsoft Powerpoint Terhadap Aktivitas Belajar Siswa pada Materi Larutan Penyangga. Jurnal Pendidikan Kimia, Vol. 10, No. 2.

Sambul, dan Sinsuw. 2022. “ Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi bagi Guru- Guru SMP,“ Jurnal Teknik Elektro dan Komputer 3, no. 6. (2017 – 20 Februari 2022- , https://doi.org/10.35793/jtek.6.3.2017.180700.

Wijayanti, Widya dan Stefanus Christian Relmasira. 2022. “Pengembangan Media Power Point IPA Untuk Siswa Kelas IV SDN Samirono”. Jurnal Penelitian dan Perkembangan Pendidikan3,no.2(2019)–24Februari2022 https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJL/article/view/ 17381.

Zulfadewina, dkk, 2022. “Pengembangan Media Audio Visual Berbasis Microsoft Power Point siswa kelas 5 sekolah dasar,” Jurnal riset dan inovasi pendidikan dasar 8, no. 1 (2020) – 20 Februari, 2022 - . https://jurnal.stkippgritrenggalek.ac.id/index.php/tanggap/ article/view/41.

Downloads

Published

2024-04-30

Issue

Section

Articles