Pendidikan dan Pelatihan Dasar Penelusuran Bahan Ajar dari Internet bagi Guru-guru SD di Baki Sukoharjo
DOI:
https://doi.org/10.59024/jpma.v1i4.453Keywords:
browsing, searching, consulting, communicating, internet.Abstract
The internet has a broad impact in the world of education, changing traditional ways of education to modern ways. The presence of the internet can overcome and change the limitations of distance, learning resources and information sources, so that students can be active in understanding the subjects taught by teachers to students. Utilization of the internet network as a source of basic education and training. Searching for teaching materials and sources of information in learning can be implemented through browsing, resourcing, searching, consulting and communicating. Utilizing the internet by utilizing the web in learning can be done through web courses, web centric courses, and web enhanced courses. The use of the internet must be done with full awareness so that the presence of the internet can truly support learning activities, especially for elementary school teachers in the Baki sub-district, Sukoharjo district. Internet misuse can have a negative impact on learning due to inaccuracies in the data or information presented. Therefore, internet users must be selective in choosing learning sources and information presented by the internet.
References
. Andri, 2020. Pemanfaatan Internet Sebagai Sumber Pembelajaran. Ilmu Komputer.Com.
. Rizal. 2020. Metode Penelitian Kualitatif. Jakarta : Rajawali Pers Alfabeta.
. Kunto, 2020. Prosedur Penelitian Suatu pendekatan Praktek. Jakarta;
Heni, 2021. Perkembangan E–Learning Teori Dan Desain. Bandung: PT Remaja Rodaskarya.
. Hadi, 2021. Panduan Berinternet Bagi Pemula. Surabaya: Tiara Aksa.
Udin, 2021. Belajar Dan Pembelajaran Dilengkapi Dengan Model Pembelajaran, Strategi Pembelajaran, Pendekatan Pembelajaran Dan Metode Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.
Rosberg, 2021. E-Learning : Strategies For Delivering Knowledge In The Digital Age. USA : McGraw-Hill Companies.
Jana, 2021. Pemanfaatan Aplikasi Whatsapp Dalam Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, Indonesia.
Ria, 2021. Analisis Investigasi Forensik WhatsApp Messenger Smartphone Terhadap Wahtsapp Berbasis Web. Jurnal Ilmu Teknik Elektro Komputer Dan Informatika.Vol.3(1). 2-10.
Muna, 2021. “Pengelolaan Teknologi Informasi Dalam Menciptakan Model Inovasi Pembelajaran (E-Learning )”. Jurnal Ilmu Teknik Elektro Komputer Dan Informatika 24 (8) 130-131.
Mus, 2021. “Efektivitas Pembelajaran Daring Menggunakan Media Online Selama Pandemi Covid-19 Pada Mata Pelajaran Matematika” . Jurnal Ilmu Teknik Elektro Komputer Dan Informatika, 12 . (2).
Okni, 2022. Penggunaan Aplen (Aplikasi Online) Sebagai Upaya Kemandirian Belajar Siswa. In Seminar Nasional pendidikan Dasar (Vol. 1, No. 01).
Wicaks, 2022. Pemanfaatan Aplikasi WhatsApp (WA) Di Kalangan Pelajar (Studi kasus SMA N 48 Sunter Jakarta Pusat). Prosiding Sosial, Ekonomi, Dan Humaniora, Vol 7, No.1, 98–109
. Walini, 2022. “Pemanfaatan Internet Untuk Belajar Pada Mahasiswa”. Jurnal Pascasarjana Bimbingan dan Konseling Universitas Negeri Jember. 13. 23.
Zaini, 2023. Pemanfaatan Media Pembelajaran E-Learning Menggunakan WhatsApp Sebagai Solusi Ditengah Penyebaran Covid-19 di Kupang, Jurnal Ilmu Komputer dan Telekomunikasi, Vol.6(2). 144-159.
Surya, 2023. Penggunaan Sosial Media WhatsApp Dan Pengaruhnya Terhadap Disiplin Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Pendidikan Kewarga Negaraan. Jurnal Sospol dan Humaniora. Vol.7 (1). 1-22.
Yeny, 2023. Efektifitas Pembelajaran Statistika Matematika Melalui Media WhatsApp Group Ditinjau Dari Hasil Belajar Mahasiswa (Masa Pandemi Covid 19). Jurnal Pendidikan Matematika Medan. Vol.5(2). 65- 74.
Heru, 2023. Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(1), 65–70. https://doi.org/https://doi.org/10. 21009/jtp.v22i1.15286.
Muna, 2023. Pembelajaran Jarak Jauh dan Analisa Efektifitas Sistem Pembelajaran. Jurnal Ilmu Komputer Dan Desain Komunikasi Visual (Jikdiskomvis), 2(1), 1–14.
Aldy, 2023. Pelaksanaan Pembelajaran Daring Terintegrasi di Era Pendidikan 4.0. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 20(2), 129–135. https://doi.org/10.30651/didaktis.v20i2.4763
Pramono, 2023. Studi Eksploratif Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Proses Pembelajaran Online di Sekolah Dasar. EduPsyCouns Journal, 2, 1–12.
Putria, 2023. Analisis Proses Pembelajaran Dalam Jaringan (Daring) Masa Pandemi COVID-19 pada Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 861–872. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.445
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Maria Atik Sunarti Ekowati, Sri Wening; Kristyana Dananti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.